ورود

وارد شدن به حساب کاربری

نام کاربری*
رمز عبور *
من را بخاطر بسپار

ساختن حساب کاربری

پر کردن تمامی گزینه های دارای * اجباری می باشد
نام
نام کاربری*
رمز عبور *
تایید رمز عبور*
ایمیل*
تایید ایمیل*
کد امنیتی*
Reload Captcha

انسان شناسی و فرهنگ

انسان شناسی و فرهنگ
اندازه فونت: +

جامعه شناسی بصری


متن زیر ترجمه ای است  از انگلیسی به فارسی از فصل چهارم کتاب Qualitative Research in Sociology تحت عنوانVisual Sociology  تالیف Amir B.Marvasti سال 2004.


گروهي گردشگر از برج ايفل عكس مي‏ گيرند، اعضاي خانواده با هم كنار درخت كريسمس « لحظه‏ اي را شكار مي‏كنند». در منطقه جنگي،‏ عكاسي خبري سراسيمه دوربین اش را روي هولناكي جنگ متمركز مي‏كند. اين نمونه‏ ها چه نقاط مشتركي دارند؟ همه درگير مستند كردن لحظاتي در جريان زندگي اجتماعي‏ اند. عكس ‏ها، ويدئو ها،‏ تصاوير سينمايي و برنامه‏ هاي تلويزيوني همگي راه هايي هستند كه از آن طريق به طور منظم، زندگي روزانه ‏مان را در معرض ديد قرار مي ‏دهيم. وانگهي فناوري ‏هاي ارزان‏تر و در دسترس‏تري هست كه براي بسياري از ما، خلق تصاويري از آنچه پيرامون ماست را ميسر مي ‏سازد. ما ديگر مصرف‏ كنندگان صرف رسانه ‏هاي تصویری نيستيم، بلكه خود نيز آنها را تهيه و توليد مي‏ نمائيم. دهه‏ هاست كه تصویر، كاربرد و دسترسي بيشتري از متن نوشته يافته است. مايه‏ تاسف جامعه دانشگاهي است كه اغلب مردم به جاي خواندن رسانه ‏هاي چاپي، ‏بيشتر وقت خود را صرف تماشاي «تويوب» مي‏كنند. مثلاَ وقتي دوستي پيشنهاد خريد كتاب خوبي را مي ‏دهد، در پاسخ مي‏گوئيم،‏«صبر مي‏كنم تا فیلم اش در بيايد».
تاثير اين روند بر مطالعه‏ كيفي زندگي اجتماعي چيست؟ اين فصل از زواياي متعددي به كندوكاو  اين سئوال مي‏ پردازد. من با توجه به جايگاه تصویر در متون فرهنگي گسترده‏ تر زمان خودمان شروع مي‏كنم :      "  صورت تصویر ‏گرا، ‏به چه معناست؟‏ًٌٍٍُ". سپس مروري در تاريخ كار بصري به سياق جامعه‏شناسي خواهم داشت. موضوع مورد نظر بعدي اينكه " مواد تصويري و سينمايي" (عبارتي وام گرفته از بال و اسميت 2001: 302) چگونه به وسيله‏ دانشمندان اجتماعي استفاده مي‏ شود. بعد از اين مبحث،‏ پيشنهادات خاصي درباره‏‏  توصيه‏  فني در تحليل و توليد داده‏  تصویریی - بصري ارائه مي ‏شود.


فرهنگ بصري
اين بخش به طور مختصر جايگاه بصري در جوامع غربي را مورد بحث قرار مي‏ دهد. اجازه دهيد با فكر كردن درباره‏ ايماژهاي تصويري و سينمايي كه در طول يك روز،‏ کم و بیش با آن مواجه ايم، شروع كنيم. اگر شما هم مثل من باشيد، ‏روزتان را با آخرين اخبار تلويزيون شروع مي‏كنيد (اخبار محلي يا بين‏المللي، گزارش وضع آب و هوا و غيره). يا شايد روزنامه بخوانيد و در صفحه‏ پيش‏ روي عكسي را مي‏ بينيد كه توجه شما را به خود جلب مي‏كند. در مسيري كه به مدرسه يا كار مي‏ رويد، همه جا آگهي‏هاي تبليغاتي هست. چهره‏ي جذاب جواني در حال مصرف فرآورده‏ هاي توليدي چنان تصوير مي‏ شود كه انگار همه آنها را مي ‏طلبند و بدون آن نمي ‏توانند دوام بياورند. البته براي بيشتر ما رسيدن به خانه در آخر روز مترادف با نشستن جلوي تلويزيون و تماشاي برنامه ‏هاي مورد علاقه ‏مان است. شايد براي شما پيش نيامده باشد كه آنچه شما طي روز ديده‏ ايد، بخشي از صور اساسي شناخت از جهان اجتماعي شماست.
سال‏ ها قبل،‏ هم‏ اتاقي من در كالج اصرار بر اين داشت كه نبايد در آپارتمان تلويزيون داشته باشيم، او فكر مي‏كرد وجود تلويزيون مانع درس خواندن ما خواهد بود. من با بي‏ميلي پذيرفتم. در اواخر شش ماه بدون  استفاده از تلويزيون،‏ به وضوح آشكار شد كه من چقدر از ضرب آهنگ فرهنگي جامعه ‏ام دور بودم. نديدن تلويزيون به معناي بي سوادي فرهنگي من بود. به طور مثال  در طول اين مدّت، آگهي تبليغاتي معروفي بود كه راه خود را به زبان بومي روزمره باز كرده بود. در آن زنی نحيف حدود هفتاد ساله‏اي را در يك رستوران فست فود نشان مي‏داد كه دلخور از اندازه‏  كوچك گوشت همبرگرا ش، عصباني بر سر پيش خدمت فرياد مي‏ زند «گوشت گاوش كو؟» اين سئوال در میان مردم به تدريج تبديل به پرسش از اصل هر موضوعی تبديل شده بود. غفلت من از كل اين ماجرا، باعث شد وقتي من در كلاس در بحثي كه درباره‏  نابرابري اجتماعي در ايالات متحده داشتم،‏وقتي هم‏كلاسي‏ام به ميان بحث آمد و گفت «گوشت گاوش كو؟» من مات و مبهوت شدم و با سردي جواب دادم "خب! به نظرم بايد در خواربار فروشي باشد." همه زدند زير خنده. البته من معناي هيچ كدام از اين ‏ها را نمي‏فهميدم. نكته در اين است كه آگاهي عمومي هر فرد از جنبه‏ هاي بصري فرهنگ اش ملاكي حياتي براي عضويت تمام و كمال در جوامع مدرن است.


اين گرايش، همان است كه به عنوان «فرهنگ بصري» توسط برخي محققين ناميده شده است (ايوانس و هال 1999: 2001). عبارت «فرهنگ بصري» دو سئوال را به ذهن متبادر مي‏كند : اول  "بصري“ چيست؟و دوم  ”فرهنگ” چيست؟ با توجه به سئوال اول،‏ از نظر ما كلمه ” بصري“ برمي‏ گردد به عكس ‏ها،‏ ويدئو،‏ فيلم،‏ برنامه ‏هاي تلويزيون و تبليغات. پاسخ سوال دوم، از آن جا كه مفهوم فرهنگ به طرق مختلفي به وسیله جامعه‏ شناسان تعريف شده،‏ دشوارتر است. به طور مثال برخي فرهنگ را به مثابه روش مشترك زندگي مي ‏دانند و برخي ديگر به عنوان شيوه‏ هاي روزمره‏اي كه به ما در تعامل با ديگران و ساختن جهان اجتماعي كمك مي‏كند. دراين جا به حل و فصل اين سوال نمي‏پردازيم. ( فرهنگ به عنوان مجموعه‏ اي از اعمال و راه هاي فهميدن) اين درهم تنيدگي،‏ راه خودش را در مباحث اين فصل مي‏گشايد.


براي ما با اين مفاهيم مقدماتي در ذهن، اين سئوال پيش مي‏آيد كه: ملزومات "فرهنگ بصري" چه چيزهايي هستند؟ یك مباحثه‏ي عالي در اين باب از" رز" در روش‏ هاي بصري (2001) ارائه شده است، جايي كه استدلال او بیان گر  مفهوم فرهنگ بصري است.
متن کامل این ترجمه را از لینک زیر مطالعه نمایید.------.pdf

  

  

  دوست و همکار گرامی

چنانکه از فعالیت های داوطلبانه کانون «انسان شناسی و فرهنگ» و مطالب منتشر شده در سایت آن بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.

 

حامی گرامی اطلاعات مالی کانون انسان‌شناسی و فرهنگ هفته‌ای یکبار در نرم افزار حسابداری درج می‌شود شما میتوانید شرح فعالیت مالی کانون را از طریق لینک زیر دنبال کنید.

 

https://www.hesabfa.com/View/Login

 

 

 

تعهد به آزادی و مسئولیت اجتماعی
تفریحات عمومی