ورود

وارد شدن به حساب کاربری

نام کاربری*
رمز عبور *
من را بخاطر بسپار

ساختن حساب کاربری

پر کردن تمامی گزینه های دارای * اجباری می باشد
نام
نام کاربری*
رمز عبور *
تایید رمز عبور*
ایمیل*
تایید ایمیل*
کد امنیتی*
Reload Captcha

انسان شناسی و فرهنگ

انسان شناسی و فرهنگ
اندازه فونت: +

معرفی نظریه‌پردازان کلیدی در مطالعات قومیت (2): اریک هابسباوم

هابسبام در مصر متولد شد، اما دوران کودکی را عمدتاً در وین و برلین به سر برد. بعد از مرگ والدینش و به قدرت رسیدن آدولف هیتلر، هابسبام با خانواده خود خوانده اش به لندن نقل مکان کرد، سپس قبل از خدمت در جنگ جهانی دوم دکترای خود را در رشته تاریخ در دانشگاه کمبریج اخذ کرد. در سال 1998 وی به سمت تنظیم کمپین های افتخاری منصوب شد. وی رئیس برکبک دانشگاه لندن از سال 2002 تا زمان مرگش بود. در سال 2003 وی جایزه بالزان تاریخ اروپا را به خاطر تحلیل درخشانش از تاریخ آشفته اروپای قرن بیستم از زمان سال 1900 و به خاطر توانایش برای ترکیب تحقیقات تاریخی عمیق با استعداد ادبی قوی دریافت کرد.. ازدواج نخست هابسبام با موریل سیامن در سال 1943 بود. آنها در سال 1951 از هم جدا شدند. ازدواج دوم وی با مارلین شوارتز بود، که از وی دارای دو فرزند شد، جولیا هابسبام و اندی هابسبام. جولیا مدیر اجرایی رسانه هابسبام و بازاریابی و استاد مدعو روابط عمومی در دانشکده ارتباطات دانشگاه هنرهای لندن است. او همچنین یک پسر خارج از ازدواج داشت، با نام جاشوا بناتان که در سال نوامبر 2014 درگذشت(William Grimes,2012).
هابسبام به تاسیس مجله علمی گذشته و حال در سال 1952 کمک کرد. او استاد مدعو در دانشگاه استنفورد در دهه 1960 بود. در سال 1970، استاد شد و در سال 1978 همکار آکادمی بریتانیا شد. او عضو خارجی افتخاری آکادمی هنرها و علوم آمریکا در سال 1971 و همکار انجمن سلطنتی ادبیات در سال 2006 شد. وی در سال 1982 بازنشسته شد اما همچنان به عنوان استاد مدعو در مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در منهتن بین 1984-1997 بود. وی تا زمان مرگش ریس برکبک (2002) و استاد ممتاز مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در گروه علوم سیاسی بود. وی به طور چندزبانی با زبان های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی روان صحبت می کرد و زبان پرتغالی و کاتالانی او در حد خواندن بود(Wikipedia).


آثار
اریک جان ارنست هابسبام یک تاریخ دان مارکسیست انگلیسی ظهور سرمایه داری صنعتی، سویالیسم و ناسیونالیسم بود. مشهورترین اثر او سه گانه اش درباره «قرن نوزدهم طولانی » (عصر انقلاب: اروپا 1789- 1848، عصر سرمایه: 1848-1875 و عصر امپراطوری 1875- 1914)، عصر افراط های قرن بیستم کوتاه، و یک اثر ویرایشی است که اندیشه موثر «سنت های ابداعی » را معرفی می کند.
هابسبام به طور گسترده ای درباب موضوعات بسیار به عنوان یکی از برجسته ترین تاریخ دانان بریتانیا نوشت. به عنوان یک مورخ مارکسیست وی بر تحلیل «انقلاب دوگانه» متمرکز شد (انقلاب سیاسی فرانسه و انقلاب صنعتی بریتانیا). وی اثر آنها را به عنوان یک نیروی محرک پشت روند غالب به سوی سرمایه داری لیبرال امروز می دید. دیگر مضون تکرار شونده در کار او راهزنی اجتماعی بود، که هابسبام آن را در بافت اجتماعی و تاریخی قرار داد، در نتیجه با دیدگاه سنتی یک شکل خود به خودی و غیرقابل پیش بینی از شورش اجتماعی بودن مقابله کرد. او همچنین اصطلاح « قرن نوزدهم طولانی» را باب کرد، که با انقلاب فرانسه در سال 1789 آغاز و با شروع جنگ بزرگ در سال 1914 خاتمه یافت. خارج از نوشته های تاریخی دانشگاهیش، هابسبام ستون منظمی (با نام مستعار فرانسیس نیوتن نوشت، که از نام نوازنده ترومپت کمونیست بیلی هالدی، فرانکی نیوتن گرفته شده است) برای نشریه دولتمرد جدید به عنوان یک منتقد موسیقی جاز، و زمان به زمان بر موسیقی عامه از قبیل با مقاله اش «بیتلز و قبل از» می نوشت. او مقالات متعددی در مجله های علمی مختلف، با موضوعاتی از قبلی بربریت در عصر مدرن، آشوب های جنبش کارگری، و تضاد بیت آنارشیسم و کمونیسم منتشر کرد. از آخرین آثار وی جهانی شدن، دموکراسی و تروریسم (2007)، در باب امپراتوری (2008) و مجموعه ای ازمقالات با عنوان چگونه جهان را تغییر بدهیم: مارکس و مارکسیسم 1840-2011 (2011) است(Hobsbawm,1963).
در سال‌هاي دهة 1980م. نظريه‌پردازاني همچون ارنست گلنر، اريك هابسباوم و بنديكت اَندرسون با انتشار آثار خود به مهم‌ترين نظريه‌پردازان بحث‌هاي مليت و مليت‌گرايي تبديل شدند و مكتب مشهور به نوگرايي را (كه برخي از آن به عنوان ساختارگرايي و ابزارگرايي) نيز نام مي‌برند، پايه‌گذاري كردند .
جنجالی ترین ره یافت مکتب نوگرا در مورد قومیت و ناسیونالیسم به ذهن اریک هابسبام خطور کرده است. او در کتاب خود ابداع سنت، می گوید: «سنت های ابداعی به ابداعات تاریخی اخیر مانند ملت، و پدیده های وابسته به ناسیونالیسیم، دولت، ملت، مظاهر ملی، تاریخ و بقیه مربوط است. همه این پدیده ها محصول مهندسی اجتماعی بوده و غالبا به طور سنجیده طرح شده و همواره ابداعی اند، زیرا تازگی تاریخی ابداع را می طلبد» (هابسباوم، 1983 : 13). هابسباوم ملت را یک موجودیت کهن و غیرقابل تغییر از نظر اجتماعی نمی داند، بلکه آن را منحصرا متعلق به دوران ویژه و تاریخی اخیر می داند(هابسباوم، 1990: 10). هابساوم نیز همانند فردریک بارث استدلال می کند که «رهیافت ژنتیک به قومیت کاملا نامربوط است، زیرا مبنای یک گروه قومی به عنوان یک سازمان اجتماعی، بیشتر فرهنگی است تا بیولوژیک»(همان: 63).
از سوي دیگر، "اریک هابزبام" اطمینان بیشتري به از میان رفتن قومیت و ناسیونالیسم دارد. از نظر او، احیاي قومی پدیدهاي موقت و واکنشی است که با بنیادگرایی ارتباط دارد و فاقد اخلاق فراگیر و بنیان هاي عملی است. براساس باور "اریک هابزبام"، در جهانی با تحولات سریع ، قومیت هیچ مسیري را به انسان ها نمی نمایاند(هابسباوم، 1990: 164-170). هابزبام معتقد است آنچه که باعث گرایش حرکت هاي بنیادگرایانه به سمت ناسیونالیسم میشود، ابهامی است که در درون ناسیونالیسم وجود دارد. بنیادگرایان، براي رهایی از پاسخگویی صریح و شفاف و قابل پذیرش کردن مواضع خود، به ناسیونالیسم و قومیت تمسک می جویند و به همین دلیل است که ملی گرایی هاي قومی جدید، معمولاً با دین همراه می شوند. او به عنوان نمونه، از مسیحیان ارمنی در ارمنستان، ترك هاي مسلمان در جمهوري آذربایجان و یا وجه عهد عتیق در صهیونیسم یاد می کند. افزون براین، قومیت توان بسیج بالایی دارد و می توان از نمادها و اسطوره هاي قومی و ملی، براي بسیج انسان هایی که به ندرت تحت تأثیر بنیادگرایی به حرکت در می آیند، استفاده کرد. به اعتقاد هابزبام، این تمسک به قومیت و ناسیونالیسم که تحت تأثیر بنیادگرایی ظهور یافته است، همانند خود بنیادگرایی، امري گذرا و موقتی خواهد بود و در عصر جدید، ناسیونالیسم و قومیت حرفی براي گفتن ندارند(همان 164- 165).

 

  

  

  دوست و همکار گرامی

چنانکه از فعالیت های داوطلبانه کانون «انسان شناسی و فرهنگ» و مطالب منتشر شده در سایت آن بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.

 

حامی گرامی اطلاعات مالی کانون انسان‌شناسی و فرهنگ هفته‌ای یکبار در نرم افزار حسابداری درج می‌شود شما میتوانید شرح فعالیت مالی کانون را از طریق لینک زیر دنبال کنید.

 

https://www.hesabfa.com/View/Login

 

 

 

وقتی جیب‌ها خالی بود!
آلودگی ممکن است عامل چهل درصد از مرگ و میر جهانی ب...

Related Posts