ورود

وارد شدن به حساب کاربری

نام کاربری*
رمز عبور *
من را بخاطر بسپار

ساختن حساب کاربری

پر کردن تمامی گزینه های دارای * اجباری می باشد
نام
نام کاربری*
رمز عبور *
تایید رمز عبور*
ایمیل*
تایید ایمیل*
کد امنیتی*
Reload Captcha

انسان شناسی و فرهنگ

انسان شناسی و فرهنگ
حسین سراجی جهرمی شما هنوز بیوگرافی پیش فرض ندارید

رنسانس ایتالیا: فرهنگ و جامعه در ایتالیا


  نوشته ی پیتر برک     The Italian Renaissance: Culture and Society in Italy    منتشر شده در 1 ژانویه 1972، انتشارات دانشگاه پرینستون،جلد کاغذی، 298 صفحه، ISBN: 0684125765. ویرایش دوم، منتشر شده در 1 اوت 1987، انتشارات دانشگاه پرینستون،جلد کاغذی، 294 صفحه، ISBN: 0691028389. ویرایش سوم، منتشر شده در 23 فوریه 2013، انتشارات دانشگاه پرینستون، جلد کاغذی، 326 صفحه، ISBN: 9780691162409.   رنسانس ایتالیا یکی از برجسته ترین و شورانگیزترین دوره های سراسر تاریخ انسان است که بیشتر در فلورانس متمرکز بود اما مراکز مهمی نیز در شمال ایتالیا دارا بود. شاید واقعیت کانونی، گرد هم آمدن شکوفایی اقتصادی، رفاه و استعداد بود. شکوفایی اقتصادی افراد و گروه ها بود که موجب خلاقیت و تألیف هنرمندان و اندیشمندان شد. با این همه، این خلاقیت و تولید فوق العاده ی هنر، نه به انگیزه ی آز و سرمایه گذاری برای سود بیشتر، بلکه فضیلت، افتخار و لذت بود. پیتر...
ادامه خواندن

معرفی کتاب «تاریخ فرهنگی چیست؟»


برک با تصدیق اینکه تاریخ فرهنگی به هیچ وجه چیز جدیدی نیست شروع می کند. فاز "کلاسیک" تاریخ فرهنگی، که با یاکوب بورکهارت و یوهان هوئیزینگا شروع شد و سخت بر جامعه شناسان (وبر و الیاس) و مورخان هنر (گامبریج و پانوفسکی) تأثیر نهاد، بر تشخیص "روح زمان" متمرکز بود و از 1800 تا 1950 دوام آورد. "دیاسپورای بزرگ" روشنفکران در دهه های 30 و 40 پیامدهای بسیاری برای تأثیر تاریخ فرهنگی در انگلستان و ایالات متحده داشت. در دهه ی 1960، ایده ی "فرهنگ مردم پسند" که از آلمانی آن Volkskultur ریشه می گرفت، بر ذهن مورخان دانشگاهی تأثیر گذاشته و تاریخ فرهنگی را وارد مرحله ی جدیدی کرد. در میان دهه های 1960 و 1990، مورخان فرهنگی عمیقا تحت تأثیر انسان شناسانی چون مری داگلاس، مارسل موس، ادوارد اونس پریچارد و کلیفورد گیرتز بودند که فرهنگ را با اصطلاحات نمایشی توصیف کرده و ایده ی "توصیف فربه" را...
ادامه خواندن

معرفی کتاب تاریخ و نظریه اجتماعی


  دو پرسش اصلی نویسنده، فایده ی نظریه ی اجتماعی برای مورخان، و فایده ی تاریخ برای نظریه پردازان اجتماعی است. این بحث از زمانی شروع شد که در دهه ی 1960 نویسنده دوره ای را با عنوان ساختار اجتماعی و تغییر اجتماعی در دانشگاه ارائه می دهد. سپس در 1980 کتاب جامعه شناسی و تاریخ را منتشر می کند که بیانه ای برای استفاده از نظریه ی اجتماعی در تاریخ به شمار می رود. پس از آن، برک به دامنه ی مطالعه ی خود را گسترده تر کرده و این کتاب را منتشر می کند.  برک نخست به استفاده ی مورخان از مدل ها، روش ها، و مفاهیم علوم اجتماعی می پردازد و سپس برخی از تعارضات فکری همچون تضاد میان ساختار و عاملیت انسان را تحلیل می کند که در قلب تنش میان تاریخ و نظریه ی اجتماعی قرار دارد. او از چرخش فرهنگی صحبت می کند که...
ادامه خواندن

معرفی کتاب «تاریخ و نظریه اجتماعی»


دو پرسش اصلی نویسنده، فایده ی نظریه ی اجتماعی برای مورخان، و فایده ی تاریخ برای نظریه پردازان اجتماعی است. این بحث از زمانی شروع شد که در دهه ی 1960 نویسنده دوره ای را با عنوان ساختار اجتماعی و تغییر اجتماعی در دانشگاه ارائه می دهد. سپس در 1980 کتاب جامعه شناسی و تاریخ را منتشر می کند که بیانه ای برای استفاده از نظریه ی اجتماعی در تاریخ به شمار می رود. پس از آن، برک به دامنه ی مطالعه ی خود را گسترده تر کرده و این کتاب را منتشر می کند.  برک نخست به استفاده ی مورخان از مدل ها، روش ها، و مفاهیم علوم اجتماعی می پردازد و سپس برخی از تعارضات فکری همچون تضاد میان ساختار و عاملیت انسان را تحلیل می کند که در قلب تنش میان تاریخ و نظریه ی اجتماعی قرار دارد. او از چرخش فرهنگی صحبت می کند که توسط...
ادامه خواندن

معرفی کتاب رنسانس ایتالیا فرهنگ و جامعه در ایتالیا


رنسانس ایتالیا یکی از برجسته ترین و شورانگیزترین دوره های سراسر تاریخ انسان است که بیشتر در فلورانس متمرکز بود اما مراکز مهمی نیز در شمال ایتالیا دارا بود. شاید واقعیت کانونی، گرد هم آمدن شکوفایی اقتصادی، رفاه و استعداد بود. شکوفایی اقتصادی افراد و گروه ها بود که موجب خلاقیت و تألیف هنرمندان و اندیشمندان شد. با این همه، این خلاقیت و تولید فوق العاده ی هنر، نه به انگیزه ی آز و سرمایه گذاری برای سود بیشتر، بلکه فضیلت، افتخار و لذت بود. پیتر برک، تاریخ فرهنگی و اجتماعی رنسانس ایتالیا را در قرن پانزدهم و شانزدهم به تصویر می کشد. او نهادهای اجتماعی و سیاسی که در این دوره وجود داشتند را بررسی کرده و شیوه های اندیشیدن و نگریستن را که خاص این دوره ی تولید فوق العاده ی هنری است، تحلیل می کند. نویسنده نه تنها به آثار میکل آنژ، رافائل، داوینچی و دیگران می...
ادامه خواندن