ورود

وارد شدن به حساب کاربری

نام کاربری*
رمز عبور *
من را بخاطر بسپار

ساختن حساب کاربری

پر کردن تمامی گزینه های دارای * اجباری می باشد
نام
نام کاربری*
رمز عبور *
تایید رمز عبور*
ایمیل*
تایید ایمیل*
کد امنیتی*
Reload Captcha

انسان شناسی و فرهنگ

انسان شناسی و فرهنگ
یوسف سرافراز شما هنوز بیوگرافی پیش فرض ندارید

چشم‌انداز، از نقاشی‌های هلندی تا نظریه جهانی‌شدن

 

ادامه خواندن

مدرن‌سازی، ملی‌گرایی و نژادگرایی در ترکیه


مورات ارگین ترجمه یوسف سرافراز در ایالات متحده، برتری [نژاد] سفید تداعی‌گر تاریخ طولانی برده‌داری، خاطرات آن، جیم کرو و تجدید حیات کنونی نژادپرستی است. در دیگر قسمت‌های جهان، ایده سفیدبودن میان‌دار بحث و جدل‌های بسیار متفاوتی است. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، کارگزاران مدرن‌‌سازی از ایران تا افغانستان، و از ژاپن تا ترکیه به علم نژادی غربی روی آوردند تا از آن مبنایی برای آن دسته از کوشش‌هایشان بسازند که به دنبال پذیراندن سفیدبودن ملت‌هایشان از دید غربی‌ها بود، [تا به واسطه‌ی آن] اعتماد به نفسی را که مردم‌شان در مبارزات ضداستعماری بسیار به آن نیازمند بودند، تزریق کنند، و تلاش‌شان برای متمدن‌شدن را با صلاحیت‌های نژادی تقویت کنند. هنگامی که علم نژادی به دنبال طبقه‌بندی جهان به نژادهای برتر غرب و نژادهای مادون دیگر بخش‌های جهان بود، کارگزاران مدرن‌سازی سراسر جهان به این احکام علمی به منزله‌یاعتباری برای کمپین‌هایشان توسل جستند. مورد ترکیه به خاطر...
ادامه خواندن

مانیفست جهانی‌‌محلی‌گرایی


پیرو باستی (Piero Bassetti)، سیاستمدار و کارآفرین ایتالیایی، و رئیس مرکز پژوهشی «Globus et Locus» که ماموریتش را بر مطالعه و سیاست‌گذاری در حوزه جهانی‌شدن و تاثیر آن بر سطوح محلی گذاشته است، مانیفستی در 61 بند تنظیم کرده که در آن بر اصول جهانی‌محلی‌گرایی اشاره کرده است. این مانیفست، علارغم تاکیدی که بر جهانی‌محلی‌شدن به منزله یک پدیده جهانی دارد، در بخش‌هایی تاکیدش را بر ایتالیا و به ویژه شهر میلان می‌گذارد. در اینجا 41 بند آن که فارغ از جهت‌گیری ایتالیایی آن بوده، به فارسی ترجمه شده است. ما جهانی‌محلی‌گرایان هستیم: 1.    چرا که می‌دانیم تکنولوژی، در برداشت متغیری که از زمان و فضا داریم، دنیا را تغییر داده و آن را واحد و یگانه گردانیده است 2.    چرا که می‌دانیم در دنیای دانش، نوآوری آن دقیقه‌ای است که در آن دانش و قدرت جمع‌ می‌آیند تا رسوم، ارزش‌ها و تاریخ را خلق کنند 3.    چرا که می‌دانیم...
ادامه خواندن

واژگان آرجون آپادورای: جریان‌ها


مفهوم جریان‌‌ها (flows) نه تنها در کار آپادورای جایگاهی مرکزی در تبیین جهانی‌شدن دارد، بلکه خود این مفهوم در مطالعات جهانی‌شدن از مفاهیم اصلی به حساب می‌آید و در کار بسیاری از نظریه‌پردازان این حوزه وجود دارد. کار آپادورای نیز، ارائه‌ی خوانشی از «جریان‌ها» است که مخصوص نظریه‌ی او است. درنتیجه، در این‌جا ضمن مرور معنایی که این مفهوم در مطالعات جهانی‌شدن دارد، به معنای خاص آن در کار آپادورای (1990) خواهم پرداخت. مفهوم جریان‌ها در نظریه آپادورای در ارتباط با مفهوم دیگری است که در نظریه‌ی او جایگاه مرکزی دارد: چشم‌انداز. چشم‌اندازها و جریان‌ها هر دو به پنج بُعدی اشاره دارند که آپادورای جهانی‌شدن را از خلال آن‌ها مشاهده و تبیین می‌کند: ابعاد قومی، مالی، تکنولوژیک، رسانه‌ای و فکری در کار آپادورای هم چشم‌انداز به حساب می‌آیند و هم جریان. در یادداشت هفته قبل به مفهوم چشم‌انداز در کار آپادورای پرداخته شد، در این یادداشت این پنج بعد را...
ادامه خواندن

پرونده اینترنتی سهراب سپهری


  کلاس انسان‌شناسی هنر دکتر فکوهی فهرست مقدمه زندگی‌نامه • سال‌شمار • کودکی و خانواده • تحصیل و شغل • سفرها • مرگ سهراب شاعر • آثار • ویژگی اشعار سهراب نقاش • نمایشگاه‌ها • نقاشی‌ها، تحلیل‌ها • نقاشی‌ها، مجموعه • طرح‌ها بازار هنر سهراب سپهری و دیگران افکار و تاثیرپذیری‌ها منابع * مقدمه پرونده پیش‌رو، حاصل گردآوری منابع اینترنتی حول شخصیت هنری سهراب سپهری است. محورهای موضوعی پرونده، ضمن به دست دادن شمایی کلی از زندگی سهراب، به دو بخش عمده‌ی فعالیت هنری سهراب سپهری، شعر و نقاشی، می‌پردازند. همچنین سعی شده است به مسائل و موضوعات متأخری که فعالیت هنری او را دستخوش تحول کرده‌اند پرداخته شود، به ویژه مسأله بازار هنر که در ایران و با حراج هنری تهران نام سهراب بیش از پیش مطرح شده است. در پایان هر قسمت نام منبع (یا منابع) با تاریخ آخرین بازدید آورده شده تا دسترسی راحت‌تری ایجاد کند. در...
ادامه خواندن

واژگان آرجون آپادورای: چشم‌انداز


 مفهوم چشم‌انداز، که در آثار آپادورای به شکل جمع به کار می‌رود، در مرکز منظومه نظری آپادورای در تبیین جهانی‌شدن قرار دارد. کثرت استفاده از این واژه در مقاله معروف او «گسست و تفاوت در اقتصاد فرهنگی جهانی» و همچنین بنیان‌نهادن نظریه‌اش بر پایه‌ی تغییر شکل این واژه (جایگزینی پیشوند land با واژگان قومی، مالی، فنی، رسانه‌ای و فکری و باقی ماندن پسوند scape) اهمیت مفهوم چشم‌انداز در فهم آراء آپادورای را می‌رساند. در نظریه‌ی آپادورای، جهانی‌شدن بیش از هرچیز مجموعه‌ای از چشم‌اندازها توصیف می‌شود که به شکلی تاریخی و مبتنی بر بافت‌های سیاسی و زبانی به صورتی تخیلی در بین فرهنگ‌ها و جوامع شکل می‌گیرند. در عصر جهانی‌شدن، این چشم‌اندازها تحت‌تأثیر انواع جریان‌های جهانی که مرزهای جوامع را درمی‌نوردند، وارد چالش جدیدی می‌شوند که نظریه آپادورای پاسخی به این چالش‌ها است. در نظریه آپادورای، چشم‌اندازها به ابعاد پنج‌گانه‌ی قومی، مالی، تکنولوژیک، رسانه‌ای و فکری تقسیم می‌شوند و از خلال...
ادامه خواندن

واژگان آرجون آپادورای: دنیا‌های تخیلی


مفهوم دنیاهای تخیلی (imagined worlds) که بخشی از نظریه‌ی آپادورای در باب جهانی‌شدن را می‌سازد، در کنار مفاهیم دیگری همچون جریان‌ها (flows) و منظرها (scapes)، در حکم ابزاری است برای توصیف دنیای جهانی‌شده‌ی امروز که هرچند نمی‌توان آن را فارغ از دیگر مفاهیم مورد استفاده آپادورای فهمید، با این حال، این مفهوم تاریخ ویژه و مجزایی از دیگر مفاهیم مورد استفاده آپادورای دارد، که ریشه‌یابی آن به فهم بهتر آن کمک می‌کند. همان‌گونه که آپادورای در مقاله «گسست و تفاوت در اقتصاد فرهنگی جهانی» اشاره می‌کند، مفهوم دنیاهای تخیلی وام‌گرفته از بندیکت اندرسونِ انسان‌شناس است که نخستین بار در سال 1983 در کتاب «اجتماع‌های تخیلی: تأملاتی در آغاز و گسترش ملی‌گرایی» مطرح شد. اندرسون که در پی تبیین چگونگی برآمدن ملی‌گرایی و حضور آن در جوامع غیراروپایی بود، با توسل به مفهوم «جماعت‌های تخیلی» (imagined communities) ماهیت ‌ملی‌گرایی در دنیای مدرن را بررسی می‌کند. طرح این مفهوم، ارائه‌ی نظریه‌ای بدیل...
ادامه خواندن

گسست و تفاوت در اقتصاد فرهنگی جهانی (1)


«گست و تفاوت در اقتصاد فرهنگی جهانی»  نام مهم‌ترین مقاله آرجون آپادورای است که در آن رویکرد نظری‌اش درباره تحلیل جهانی‌شدن را شرح داده است. در این‌جا مهم‌ترین بخش‌های این مقاله را مرور می‌کنیم. همگن‌شدن و ناهمگن‌شدن مسأله‌ی کانونی تعاملات جهانی امروز، تنش میان همگن‌شدن فرهنگی و ناهمگن‌شدن فرهنگی است. می‌توان صف وسیعی از فاکت‌های تجربی را پیش آورد که جانب برهان همگن‌شدن را می‌گیرند، که بسیاری از آن‌ها از طیف دست چپ مطالعات رسانه به دست آمده‌اند (Hamelink 1983; Mattelart 1983; schiller 1976)، و برخی ]هم[ از دیگر دیدگاه‌ها (Gans 1985; Iyer 1988). در اغلب موارد، برهان همگن‌شدن یا به برهانی درباره‌ی آمریکایی‌شدن تقسیم‌می‌شود یا برهانی درباره‌ی کالایی‌شدن، و در بیشتر مواقع هر دو برهان به شکل نزدیکی با ‌هم در ارتباط‌اند. آن چیزی که این برهان‌ها در نظر نمی‌گیرند، این است که حداقل به همان سرعتی که نیروها از کلان‌شهرهای گوناگون به جوامع جدید وارد می‌شوند، معمولاً آن...
ادامه خواندن

بدن در خیابان انقلاب


طرح مسأله (نقل از مقدمه روش‌شناختی): افراد برای حضور در گره‌های فضایی مختلف خیابان انقلاب، با چه نمایشی از بدن‌شان حاضر می‌شوند؟ در این‌جا تمرکز بر فهم چگونگی و چرایی نمایش‌های متفاوت و مختلف افراد از بدنشان برای حضور در نقاط مختلف خیابان انقلاب است. به نظر می‌رسد هر گره و تخیل مرتبط با آن افراد را به نوع خاصی از نمایش بدن‌شان سوق می‌دهد. همچنان که نمایش این افراد نیز بر شکل‌گیری یا تقویت این تخیل اثر می‌گذارد. در نتیجه، خیابان انقلاب گرانبار از نمایش‌های مختلفی است که با فهم این نمایش‌ها می‌توان به فهم خیابان انقلاب نیز رسید. گر‌ه‌های فضایی مختلف، از آن‌جا که با کارکردهای مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درگیراند افراد و بدن‌های مختلفی را درون خود می‌پذیرند. برای بررسی چنین مسأله‌ای در خیابان انقلاب، دو پیش‌شرط روش‌شناختی و نظری لازم است. پیش‌شرط روش‌شناختی، از یک‌سو شامل توصیف خیابان انقلاب و گسست‌های فضایی آن برای بررسی...
ادامه خواندن

نشانه‌شناسی و ایده‌گرافی خیابان انقلاب


طرح مسأله (نقل از مقدمه روش‌شناختی): «نشانه‌های شهری موجود در خیابان انقلاب (تابلوهای عمومی، گرافیتی‌ها، نقاشی‌ها، نام‌گذاری‌ها و...) حائز چه مفاهیم سیاسی – ایدئولوژیک – فکری‌ای هستند؟ و چگونه می‌خواهند حضور فکر و ایده‌ی خاصی را در این خیابان نمایش دهند؟ در این نوشتار با طبقه‌بندی نشانه‌های موجود، به دنبال تحلیل محتوای این نشانه‌ها و دلالت‌های سیاسی – ایدئولوژیک – فکری آن‌ها هستم». بحث در باب نشانه‌های خیابان انقلاب می‌تواند بحثی درازدامن و بی‌پایان باشد، چرا که نمی‌توان حد و مرزی برای تعریف نشانه‌ها و همچنین حضور آن‌ها در این خیابان گذاشت. علاوه بر نشانه‌های ثابتی همچون نام کوچه‌ها و دیگر فضاهای شهری و همچنین گرافیتی‌ها و دیوارنگاره‌ها، در این خیابان با حجم انبوهی از نشانه‌های سیال مواجهیم. نشانه‌هایی که در چند لحظه ظاهر می‌شوند و ناپدید می‌شوند. نشانه‌هایی که به عابران پیاده‌ی این خیابان و به اتوموبیل‌های در حرکت چسبیده‌اند. درواقع می‌توان عابران و اتوموبیل‌ها را بنا بر اظهارات...
ادامه خواندن

روش‌شناسی و نظریه‌؛ تمهیداتی برای مطالعه خیابان انقلاب


متن حاضر به منزله‌ی مقدمه‌ای روش‌شناختی و نظری است برای تمهید مقدمات ضروری هرگونه بحث راجع به خیابان انقلاب و بررسی آن در چارچوب مفهومی‌ای که آپادورای ذیل نظریه جهان‌محلی‌شدن مطرح می‌کند. در ادامه، و در دو بخش مجزا به الزامات، اقتضائات و تمهیدات روش‌شناختی چنین مطالعه‌ای و همچنین رهیافت‌های نظری‌ای که می‌توانند در جهت مفهوم‌پردازی و تبیین دقیق‌تر موضوع راهگشا باشند، می‌پردازم. در ادامه، ضمن ارائه توصیفی از میدان و ویژگی‌های آن در چند بعد به اقتضائات روش‌شناختی خیابان انقلاب می‌پردازم: زمان که در آن علاوه بر مرور زمان تاریخی و زمان حال به تفاوت زبان روزانه در این خیابان خواهم پرداخت؛ در دو قسمت به تفاوت گره‌های فضایی خیابان انقلاب در طول و عرض این خیابان خواهم پرداخت و تفاوت انواع فضاهای حاضر در این خیابان را شرح خواهم داد؛ به نحوه‌ی بازنمایی این خیابان و تأثیر این بازنمایی بر تصوری که از «خیابان انقلاب بودن» وجود دارد...
ادامه خواندن

یک مردم‌شناس در مترو


مارک اوژه انسان‌شناس هشتاد و دو ساله‌ی فرانسوی را بیشتر با کتاب «نامکان‌ها: مقدمه‌ای بر انسان‌شناسی سوپرمدرنیته» می‌شناسند. اما لیست کتاب‌های او و موضوعاتی که او بدان پرداخته بسیار گسترده‌تر است. در یک چشم‌انداز کلی، فعالیت حرفه‌ای مارک اوژه را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد. سه دوره‌ای که بازتاب تغییر در تمرکز جغرافیایی و وجه تئوریک کارهای اوست: دوره اولیه (آفریقایی)، میانه (اروپایی)  و اخیر (جهانی). دوره اولیه با سفرهای میدانی طولانی‌مدت او به غرب آفریقا شروع می‌شود. کتاب‌های این دوره عبارت‌اند از: سازمان و تطور دهکده‌های علائدین (1969)، تئوری قدرت و ایدئولوژی: مطالعه موردی ساحل عاج (1975) و قدرت‌های زندگی، قدرت‌های مرگ (1977). دوره دوم یا اروپایی با سه کتاب مرتبط به هم مشخص می‌شود: گردش در باغ‌های لوکزامبورگ (1985)، یک مردم‌شناس در مترو (1986) و خانه‌ها و مکان‌ها (1989). در این دوره، اوژه با اتخاذ رویکردی بدیع، متدهای توسعه‌یافته در طی دوران کار میدانی در آفریقا را...
ادامه خواندن

لوی-استراوس و بیم و امیدهای جهانی‌شدن


شاید بهترین شروع درباره کلود لوی-استراوس این پاراگراف از یادداشتی باشد که مارشال سالینز با عنوان «در باب انسان‌شناسی لوی-استروس» نوشته است که در وبلاگ انجمن انسان‌شناسی آمریکا منتشر شده: «لوی استراوس پیش از این جایی گفته بود که در نود و نه درصد از تاریخ انسان، بشریتِ پراکنده ]از یکدیگر[ چیزی از دیگر اشکال زندگی، دیگر اعتقادات و باورها و دیگر نهادهایی که از پایان قرن نوزدهم فهم آن‌ها بر دوش انسان‌شناسی گذاشته شد، نمی‌دانست. انسان‌شناسی بیش از هر علم یا رشته‌ی دیگری به خودآگاهی گونه انسان با همه‌ی تنوعات و همه شباهت‌هایش تبدیل شد. در اینجا یک رشته از متفکرین جهانی فرهنگ‌های انسانی را می‌توان برشمرد- ادوارد تیلور، لوییس هنری مورگان، فرانس بواس، امیل دورکیم، مارسل موس، رادکلیف-براون، برانیسلاو مالینوفسکی- که متاسفانه به نظر می‌رسد لوی-استرواس آخرین‌شان است. ظاهراً لوی-استراوس آخرین ]متفکری[ است با بینشی pan-human، آخرین متفکری که مطالعه‌ی همه تجلیات فرهنگی بشریت را به منزله‌ی تنها...
ادامه خواندن

سوزان هال؛ مردم‌نگار خیابان‌ها


سوزان هال (Suzanne Hall) دانشیار دپارتمان جامعه‌شناسی مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) است. او علاوه بر این، مدیر «برنامه شهرها»ی این دانشگاه هم است. حوزه‌های مطالعاتی او به نقل از سایت LSE  عبارت‌اند از: شهر، شهرسازی، تبعیض، مردم‌نگاری، حاشیه‌ای شدن، اقتصادها و فضاهای خیابانی چند قومیتی، دانش پسااستعماری، مهاجرت شهری، چندفرهنگی شهری، شهری‌شدن و متدهای بصری. هرچند اطلاعات دقیقی درباره پروژه‌های پژوهشی او در شبکه اینترنت وجود دارد، اما اطلاعات بسیار اندکی درباره زندگی شخصی و حتی تحصیلی او وجود دارد. در این‌جا، مرور مختصری خواهم داشت بر علائق پژوهشی او و در نهایت منتخبی از آثار او را مرور خواهیم کرد. هال، در اکثر کارهایش به شیوه‌ای مردم‌نگارانه در پی توصیف و تحلیل شهر است. موضوعاتی که او برگزیده، نحوه توصیف و تحلیلش و بالاخره شیوه کار میدانی او می‌تواند برای علاقه‌مندان به حوزه مطالعات شهری و به ویژه روش مردم‌نگاری شهری مفید باشد. هال را هرچند...
ادامه خواندن

بازتابندگی در اندیشه پیر بوردیو


بازتابندگی، امروز، به بخش جدایی ناپذیر مباحث روش‌شناسی به ویژه در حوزه مردم‌نگاری تبدیل شده است. بازتابندگی آن‌چنان حضور پرقدرتی یافته که نمی‌توان مطالعه‌ی مردم‌نگارانه و انسان‌شناختی‌ای را بدون لحاظ کردن بازتابندگی دارای اعتبار دانست. با این حال، اینکه بازتابندگی چیست، چه مراحلی دارد و اساساً باید در چه قسمت‌هایی از یک مطالعه‌ی اجتماعی اعمال شود، محل اختلاف است. در این یادداشت، نگاهی که پیر بوردیو به بازتابندگی دارد و مهم‌تر از آن، به اینکه چرا بازتابندگی را برای علوم اجتماعی مهم و اساسی می‌داند خواهم پرداخت. بوردیو در کتاب علم علم و بازتابندگی به بیان اندیشه خود در باب این موضوع می‌پردازد و چیستی، چرایی، مراحل و برخی از جزئیات آن را بیان می‌کند. پیر بوردیو در کتاب «علمِ علم و بازتابندگی» (science of science and reflexivity) (2002) که در واقع آخرین کورس – لکچر او در کلژدوفرانس است، بار دیگر به موضوع علم باز می‌گردد. او در این...
ادامه خواندن

مکتب شیکاگو، مردم‌نگاری شهری و چند کار میدانی


یوسف سرافراز یادداشت پیش‌رو مروری است بر شماره‌ی چهارم دوره‌ی دهم ژورنال Ethnography. این شماره مختص مقالاتی با موضوع مردم‌نگاری شهری است که در اصل در کنفرانسی با همین موضوع در دانشگاه ییل در سال 2008 ارائه شده‌اند. این شماره، با مقدمه‌ای از Elijah Anderson که سرویراستار این شماره و همچنین مدیر پروژه‌ی مردم‌نگاری شهری دانشگاه ییل است آغاز می‌شود. طیف موضوعی مقالات را می‌توان در دو دسته‌ی نظری و میدانی جای داد که سه مورد از نُه مورد آن (بدون در نظر گرفتن مقدمه) از وجهی نظری به مردم‌نگاری شهری می‌پردازند. شش مورد دیگر عمدتاً مردم‌نگاری‌هایی از شهرهای آمریکا هستند که هر یک موضوع و میدان خاصی دارند. با این حال، مقالات نظری نیز عمدتاً متمرکز بر نقد یا بررسی کارهای میدانی دیگر هستند. در ادامه به معرفی و مرور مختصر تعدادی از این مقالات می‌پردازم. برای دانلود این مقالات می‌توانید به لینک ژورنال Ethnography رجوع کنید: https://goo.gl/ubtL9A مقدمه...
ادامه خواندن

جستار: کار میدانی در عصر جهانی‌شدن (1)


آرجون آپادورای برگردان: یوسف سرافراز مقدمه مترجم: کار میدانی در عصر جهانی‌شدن جستاری از آرجون آپادورای انسان‌شناس هندی‌تبار آمریکایی است که در سال 1997 در شماره 22 ژورنال Anthropology and Humanism منتشر شده است. این ژورنال که زیرنظر انجمن انسان‌شناسی آمریکا فعالیت می‌کند در این شماره مجموعه مقالات و جستار‌هایی را در باب کار میدانی و جهانی‌شدن گرد آورده است. جستار زیر نیز از جمله‌ی آن‌ها است که ترجمه‌ی آن در چند بخش در سایت منتشر می‌شود. جهانی‌شدن، به مثابه‌ی یک واژه، امروزه دور از حیطه‌ی دانشگاه در جریان است. تشویش‌ها و نگرانی‌هایی که جهانی‌شدن برانگیخته، تا حدی منبعث از ذی‌نفعان قدرتمندی است که استفاده‌کنندگان همیشگی آن هستند –  از جمله بانک‌ها، شرکت‌های چندملیتی، مدافعان بازار آزاد و آژانس‌های یاریگری- و همچنین اتاق اکوی رسانه‌ای ]1[ که وظیفه‌شناسانه این احساس را تقویت می‌کند که ما اکنون در جهان جدیدی با ویژگی‌های همجواری، سرعت و میان‌کنش زندگی می‌کنیم. ایده‌ی جهانی‌شدن، به...
ادامه خواندن

مروری بر «کالایی شدن واقعیت مجازی»


کالایی شدن واقعیت مجازی؛ بحثی در باب پایگاه‌داده بخش سلامت ایسلند عنوان فصلی است که هیلاری رز در کتاب ژنتیک؛ طبیعت/فرهنگ نوشته است. او در این فصل، با انتخاب پایگاه‌داده‌ای ژنتیکی به توصیف و تبیین ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی علم می‌پردازد. در ادامه ضمن مرور آن‌چه او در این فصل اشاره کرده، عمده تمرکز این یادداشت بر سویه‌های اجتماعی‌ای خواهد بود که همراه با تداوم و تسلط یک جریان علمی هستند و سرنوشت آن را تعیین می‌کنند. درآمد فصل با اشاره به مباحث ژورنالیستی حول پایگاه داده ژنتیکی ایسلند شروع می‌شود. گویی این شروع نشانه‌ای است برای خواننده که در طول فصل با یک گزارش طرف است. چرا که گزارش به زعم برخی اساتید روزنامه‌نگاری غایت فعالیت ژورنالیستی است. با این حال فصل مزبور گزارشی عالمانه یا به عبارت دقیق‌تر و علمی‌تر جستاری است در باب فرایند اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شکل‌گیری پایگاه داده ژنتیکی ایسلند. با این...
ادامه خواندن

تازه‌های کتاب جهانی‌شدن (3)


مقدمه مترجم:  مجله Glocalism در سه شماره‌ی آخر خود بخشی را اضافه کرده است که در آن Elia Zaru به مرور آخرین کتاب‌هایی که در حوزه‌ی جهانی‌شدن منتشر شده می‌پردازد. تاکنون سه فهرستْ منتشر شده که یکی متعلق به کتاب‌های سال 2016 میلادی است در آخرین شماره‌ی این سال، دیگری که در اولین شماره‌ی سال 2017 منتشر شده کتاب‌های منتشر شده در سال‌های 2016 و 2017 را پوشش می‌دهد، و آخری کتاب‌های سال 2017 را در دومین شماره‌ی این سال معرفی می‌کند. در این یادداشت‌ها مرور مختصری بر مهم‌ترین کتاب‌ها شده و سپس فهرست آن‌ها قرار گرفته است. نکته‌ی قابل توجه که از جمله سیاست‌های این مجله است و در مقالات منتشره هم نمود یافته، این است که کتاب‌های معرفی‌شده به کتاب‌های انگلیسی زبان محدود نشده و کتاب‌هایی از سایر زبان‌ها (منتشره در آلمان، ایتالیا و فرانسه) را نیز در برگرفته است. توجه به این‌نوع فهرست‌ها می‌تواند برای فهم و...
ادامه خواندن

تازه‌های کتاب جهانی‌شدن (2)


  مقدمه مترجم:  مجله Glocalism در سه شماره‌ی آخر خود بخشی را اضافه کرده است که در آن Elia Zaru به مرور آخرین کتاب‌هایی که در حوزه‌ی جهانی‌شدن منتشر شده می‌پردازد. تاکنون سه فهرستْ منتشر شده که یکی متعلق به کتاب‌های سال 2016 میلادی است در آخرین شماره‌ی این سال، دیگری که در اولین شماره‌ی سال 2017 منتشر شده کتاب‌های منتشر شده در سال‌های 2016 و 2017 را پوشش می‌دهد، و آخری کتاب‌های سال 2017 را در دومین شماره‌ی این سال معرفی می‌کند. در این یادداشت‌ها مرور مختصری بر مهم‌ترین کتاب‌ها شده و سپس فهرست آن‌ها قرار گرفته است. نکته‌ی قابل توجه که از جمله سیاست‌های این مجله است و در مقالات منتشره هم نمود یافته، این است که کتاب‌های معرفی‌شده به کتاب‌های انگلیسی زبان محدود نشده و کتاب‌هایی از سایر زبان‌ها (منتشره در آلمان، ایتالیا و فرانسه) را نیز در برگرفته است. توجه به این‌نوع فهرست‌ها می‌تواند برای فهم...
ادامه خواندن