ورود

وارد شدن به حساب کاربری

نام کاربری*
رمز عبور *
من را بخاطر بسپار

ساختن حساب کاربری

پر کردن تمامی گزینه های دارای * اجباری می باشد
نام
نام کاربری*
رمز عبور *
تایید رمز عبور*
ایمیل*
تایید ایمیل*
کد امنیتی*
Reload Captcha

انسان شناسی و فرهنگ

انسان شناسی و فرهنگ
آویده کامرانی شما هنوز بیوگرافی پیش فرض ندارید

بازشناسی صور مفهوم تقدس در شهرها – قسمت چهارم


تقدس در شهرهای سده میانه در شهرهای قرون وسطی جدایی کامل میان تاثیر نیروی ماورایی بر زندگی زمینی و شهرها اتفاق می افتد. و تنها عنصر کلیسا و متولیان آن عامل و فرصت ایجاد ارتباط میان دو جهان هستند. به همین دلیل کلیسا نقش یگانه و ویژه ای دارد و در مرکز شهر قرار میگیرد. در سالهای میانه، در ایتالیا، بیشتر فضاهای باز عمومی در ارتباط با کاتدرال و کلیساها شکل میگرفته اند تا فرصت تجمع مردم بیشتری را به دست دهد و همگان از موعظات واعظان الهی بهره مند شوند. تقدس در شهرهای امروز در طول تاریخ شهرنشینی، بیشترین شهرها تحت تاثیر دو نیروی اصلی شکل گرفته اند، از سویی نظم و نظام ماورایی، ساختار اجتماعی و فضایی شهرها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر زندگی روزمره و نیازهایش در شکل دادن به فرم شهری موثر واقع میشود. در شهرهای امروزی تحت تاثیر تغییرات...
ادامه خواندن

بازشناسی صور مفهوم تقدس در شهرها – قسمت سوم


انواع مکان های مقدس اگر مکان مقدس برابر با جلوس جلوه قدس و ظهور الوهیت دانسته شود، پیش از هر مکان قدسی بیرونی، اولین ساحت قدس در درون آدمی است. در بسیاری از ادیان به حضور هر لحظه خداوند همراه با انسان اشاره شده است. در قران کریم آمده است که خداوند از رگ گردن به بشر نزدیک تر است که نشان دهنده آن است که حیطه روح انسان، اولین تجلی گاه خدایی مکان مقدس است. از سوی دیگر جایگاه اندیشه تقدس در ذهن انسان است، از این رو قابل حمل است و بر همین اساس می تواند کالبدی متحرک بپذیرد. (ارباب جلفایی, ص. 85) عده ای از بومیان استرالیا همیشه میله ای مقدس را با خود حمل میکنند تا هیچ گاه ارتباطشان را با عالم بالا از دست ندهند. بر همین اساس است که مکان مقدس الزامی به ثبات مکان جغرافیایی ندارد. در دنیای بیرون، از دیدگاه الیاده مکان...
ادامه خواندن

بازشناسی صور مفهوم تقدس در شهرها – قسمت دوم


مکان مقدس کجاست؟ میرچا الیاده (Mircea Eliade )از اسطوره‌شناسان و دین‌پژوهان نامدار است. دیدگاه او به مکان مقدس قابل تامل است. فضا و مکان در دیدگاه معمول و متعارف عرصه ای سه بعدی و نامتناهی به شمار می رود که پیوسته و یکپارچه است و تمایز و تفاوتی در آن وجود ندارد. به اعتقاد الیاده اما مکان گستره ای بی انتها و یکپارچه نیست که او انسانهای حاضر در این مکان را یکدست و همگون نمیداند. از دیدگاه او انسان ها بر اساس باورهایشان در دو دسته ی انسان های دینی و غیر دینی قابل دسته بندی هستند، و برای هر دسته مکان معنای متفاوتی از دیگری دارد. از دیدگاه انسان دینی با باور به ساحت برتر و بالاتر (بهشت) مکان نمی تواند کیفیتی یکپارچه و متجانس داشته باشد. از این رو نوعی جدایی، تمایز و امتیاز در بعضی مکانها نسبت به مکانهای دیگر برای انسان دینی بر اساس باورهایش...
ادامه خواندن

بازشناسی صور مفهوم تقدس در شهرها – قسمت اول


مقدمه مفهوم تقدس و قدسیت و به دنبال آن پرستش نیروی جدا و برتر، قدمتی برابر با تاریخ بشریت دارد. اعتقاد به تاثیر قطعی نیروهای ناشناخته و دلایل نامعلوم ماورایی در زندگی انسان که از عدم شناخت کافی او نسبت به محیط پیرامونش حاصل شده است، در غالب نوعی ارتباط پرستش گونه با این پدیده ها مطرح بوده است. با افزایش علم بشر نسبت به علل رخداد پدیده ها در روندی بطئی مفهوم تقدس نیز دگرگون شده است. اعتقاد به خدایان گونه گونه ی پدیده ها، در هر زمینه که کنترلگران زندگی فیزیکی و جسمانی بشر بوده اند، جایگاه خود را در ادیان به خدایان اغلب واحدی داده است که اصول زندگی روحی و اخلاقی بشر را در جهت رشد و کمال فراتر از جسم، وضع میکند. مفهوم تقدس نه تنها در طول تاریخ بشر، محتوایی انتزاعی و ذهنی داشته که کالبدی برای ظهور در سطح زندگی روزمره نیز یافته...
ادامه خواندن

بازشناسی صور مفهوم تقدس در شهرها (قسمت اول)


مقدمه مفهوم تقدس و قدسیت و به دنبال آن پرستش نیروی جدا و برتر، قدمتی برابر با تاریخ بشریت دارد. اعتقاد به تاثیر قطعی نیروهای ناشناخته و دلایل نامعلوم ماورایی در زندگی انسان که از عدم شناخت کافی او نسبت به محیط پیرامونش حاصل شده است، در غالب نوعی ارتباط پرستش گونه با این پدیده ها مطرح بوده است. با افزایش علم بشر نسبت به علل رخداد پدیده ها در روندی بطئی مفهوم تقدس نیز دگرگون شده است. اعتقاد به خدایان گونه گونه ی پدیده ها، در هر زمینه که کنترلگران زندگی فیزیکی و جسمانی بشر بوده اند، جایگاه خود را در ادیان به خدایان اغلب واحدی داده است که اصول زندگی روحی و اخلاقی بشر را در جهت رشد و کمال فراتر از جسم، وضع میکند. مفهوم تقدس نه تنها در طول تاریخ بشر، محتوایی انتزاعی و ذهنی داشته که کالبدی برای ظهور در سطح زندگی روزمره نیز یافته...
ادامه خواندن

كدام نشانه؟ (2)


  land mark or sign؟ معناي نشانه در نشانه شناسی بر طبق الگوي سوسوري نشانه، و مفاهيم برگرفته از آن، نشانه‌ها معني خود را به صورت ذاتي با خود حمل نمي‌كنند، آن چه كه معني نشانه ناميده مي‌شود، در واقع از دو رابطه به دست آمده است: يكي رابطه دروني هر نشانه، كه رابطه ميان دال و مدلول است و همينجاست كه سوسور بر قراردادي بودن اين رابطه در نشانه تاكيد مي‌ورزد، و اين همان رابطه اي است كه در مثال بالا كلمه باز را به مفهوم باز بودن فروشگاه براي خريد، پيوند مي‌دهد. آن رابطه‌ي دوم، رابطه‌اي است سلبي، ميان اين نشانه و نشانه‌هاي ديگر. اين رابطه بيانگر ضرورت تعلق نشانه به يك نظام در راستاي معني داري است. در حقيقت از ديد سوسور، نشانه ها به يكديگر ارجاع ميدهند و همه چيز به روابط درون نظام نشانه‌اي وابسته است. هيچ نشانه اي به تنهايي معني ندارد و بلكه...
ادامه خواندن

كدام نشانه؟ (1)


واژه فارسي نشانه به عنوان معادل انتخاب شده براي دو مفهوم متفاوت در حوزه طراحي شهري، امروزه يكي از آشناترين واژگان كليدي اين دانش به حساب مي‌آيد. مفهوم اول ، نشانه از ديدگاه كوين لينچ است، معادل با واژه انگليسي land mark . استفاده از اين واژه در ادبيات طراحي شهري ، نسبت به آن چه كه نشانه شناسي نشانه ميداند، بيشتر متداول و مسبوق به سابقه است. نشانه در دانش نشانه شناسي نوين با معادل انگليسي sign ،اگر چه بدوا در دانش زبانشناسي بازشناسي شده و مورد مطالعه قرار گرفته است، اما به لحاظ كاربرد مفهومي خود ،پس از زبان به نظامهاي نشانه‌اي ديگر چون تاتر و سينما، موسيقي، عكاسي و اخيرا معماري و طراحي شهري تسري يافته و مورد بحث و بررسي واقع شده است. اين مقاله سعي بر آن دارد تا با مروري بر روي مفهوم نشانه از ديدگاه لينچ كه ذاتا متعلق به فضاي شهري و...
ادامه خواندن

نقش لباس و پوشش در انتقال معنا در شهر (قسمت اول)


مقدمه مطالعه پيرامون موضوع معنا در شهر و چگونگي ايجاد و انتقال آن خصوصا از سال هاي 1960 به بعد با پديد آمدن گرايش هاي انسان-گرايانه به شهر و محيط شهري با استقبال مواجه شد. مطالعه و بررسي تئوري‌هاي اخير معني شناسي نشان مي‌دهد كه اطلاعات محيط در قالب پيام توسط فرد گيرنده يا شناسنده دريافت شده، در ذهن او در تطبيق با معاني ذهني از قبل موجود، رمزگشايي شده و منجر به ادراك معني مي‌شود. از اين رو گرايشات اخير معني شناسي توجه بيشتري به اجزا و عناصر ثابت، نيمه ثابت و متغير محيط در انتقال معاني نشان داده اند. يكي از اجزاي انتقال پيام در شهر، نوع پوشش و لباس مورد استفاده مردم و ساكنان آن است. مردم با استفاده از رنگ، جنس، شكل، فرم و اجزا و تزئينات لباس پيام هايي از خود، جامعه و محيط را انتقال مي دهند. اين پيام ها كه اغلب به صورت...
ادامه خواندن

نقش لباس و پوشش در انتقال معنا در شهر - قسمت دوم


  لباس و معاني فردي دسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي اوليه از معاني كه توسط پوشش افراد انتقال مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يابند، بر ويژگي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اطلاعات فردي ايشان دلالت مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند. يكي از ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترين اين پيام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در نقش لباس در بيان تمايز جنسيت است. به نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي گرافيكي جدا كننده فضاهاي مخصوص خانم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و آقايان دقت كنيد. معمولاً در اين نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، از تمايز استعاري كوچكي كه در شكل لباس آدمك به وجود مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورند، اختصاص فضا به خانم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها يا آقايان را نشان مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. سن و موقعيت شغلي و تحصيلي افراد را نيز مي‌توان از روي لباس‌هاي مورد استفاده آنها استنباط كرد. تفاوت هاي پوشش در يك پزشك، قاضي، محصل، راننده يكي از اصلي ترين اجزاي پيام به شمار مي‌رود و در شناخت افراد مختلف و دسته بندي آن ها موثر است. در صورتي كه اين امكان تشخيص با توجه به ظاهر افراد جامعه وجود نمی داشت، امكان اتخاذ رفتار مناسب در مقابل آنها نيز وجود نداشت.   لباس و معاني...
ادامه خواندن

نقش لباس و پوشش در انتقال معنا در شهر - قسمت اول


مقدمه مطالعه پيرامون موضوع معنا در شهر و چگونگي ايجاد و انتقال آن خصوصا از سال هاي 1960 به بعد با پديد آمدن گرايشهاي انسان-گرايانه به شهر و محيط شهري با استقبال مواجه شد. مطالعه و بررسي تئوري‌هاي اخير معني شناسي نشان مي‌دهد كه اطلاعات محيط در قالب پيام توسط فرد گيرنده يا شناسنده دريافت شده، در ذهن او در تطبيق با معاني ذهني از قبل موجود، رمزگشايي شده و منجر به ادراك معني مي‌شود. از اين رو گرايشات اخير معني شناسي توجه بيشتري به اجزا و عناصر ثابت، نيمه ثابت و متغير محيط در انتقال معاني نشان داده اند. يكي از اجزاي انتقال پيام در شهر، نوع پوشش و لباس مورد استفاده مردم و ساكنان آن است. مردم با استفاده از رنگ، جنس، شكل، فرم و اجزا و تزئينات لباس پيامهايي از خود، جامعه و محيط را انتقال ميدهند. اين پيامها كه اغلب به صورت ناخودآگاه توسط شناسندگان محيط...
ادامه خواندن

بررسي نقش ساختار در معناي نشانه هاي شهري ( قسمت سوم و پایانی)


محيط واژه محيط در ادبيات علوم شهري، واژه‌اي متداول است. محيط جغرافيايي، محيط اجتماعي، محيط سياسي و ... . در اين جا بايد به تدقيق معني و منظور اين نوشتار از عنوان اين واژه اشاره كرد. محيط كه معادل كلمه انگليسي Environment است معناهاي مختلفي چون پيرامون، مقابل مركز، در بر گيرنده، با اطلاع و ... را به ذهن متبادر ميكند. به هر چيزي كه بيرون از افراد باشد و در ارتباط با آن‌ها قرار گيرد، محيط گفته مي‌شود. كلود برنارد مي‌گويد: دو محيط وجود دارد كه در زندگي موجود زنده موثر است. محيط داخلي و محيط خارجي.  محيط به اين معني به زمان و مكان اتلاق مي‌شود. از اين جهت زمان و مكان در چهارچوب محيط به پديدارهاي طبيعي اشاره ميكند. (دانشپور, 1379, ص. 69) اما در اين نوشتار، يكي از مولفه‌هاي تشكيل ساختار، محيط است. در اينجا منظور از محيط، محيط جغرافيايي است. محيطي كه نشانه را امكان...
ادامه خواندن

بررسي نقش ساختار در معناي نشانه هاي شهري (2)


ساختار نظام نشانه اي شهر نشانه‌شناسي اوليه در بستر ساختارگرايي فرانسوي شكل گرفت. انديشه ساختارگرايانه سوسور، پس از او به زمينه‌هاي ديگر نيز وارد شد. ساختارگرايي استوار بر اين نكته است كه اگر كنش‌ها و دستاوردهاي كار و انديشه آدمي داراي معنا باشند، پس بايد نظامي از تمايزها و مناسبات ميان واحدهاي كنش و توليد وجود داشته باشد كه امكان حضور معنا را مي‌دهد. به چشم يك تماشاگر بازي فوتبال كه چيزي از قوانين آن نمي‌داند كنش‌هاي افراد يكسر بي معنايند. تنها زماني اين كنش‌ها به نظر او معني دار ميشوند كه همچون نشانه‌هايي دانسته شوند و نظام‌هاي حاكم بر دگرگوني و مناسبات دروني آن‌ها شناخته شود، يا قابل شناخت باشد.  (احمدي, 1388, ص. 218) در شهر به عنوان يك نظام نشانه‌اي ساختار چيست؟ و در كجاست؟ آن چه كه در شهر ساختار (در معني نشانه شناسانه) مي‌نمايد، همان شالوده و بن مايه‌اي است كه نشانه‌هاي شهري در درون آن...
ادامه خواندن

بررسي نقش ساختار در معناي نشانه هاي شهري – قسمت اول


  با شكل گيري رويكردهاي انسان‌گرايانه و كيفي نسبت به شهر و فضاي شهري از سالهاي دهه 60 قرن بيستم، موضوع معني در شهر و چگونگي ايجاد و انتقال آن نيز مورد توجه واقع شد. به دنبال شكل گيري موج كيفي‌نگري به فضا، نظريات بسياري از متفكران و انديشمندان حوزه معماري و شهر چون لينچ، كرير، كالن، شولتز، شواي، جيكوبز، راپاپورت، جنکس، گاتدينر، برودبنت، بيرد و ديگران پيرامون موضوع معني شكل گرفت. در ميان ديدگاه هاي مختلف مي‌توان به نشانه شناسي به عنوان يكي از رويكردهاي نوين به موضوع معني كه توسط انديشمنداني چون گاتدينر و جنكس و برادبنت به حوزه معماري و شهرسازي وارد شد، اشاره كرد. نشانه‌شناسي نوين كه در ذات خود رويكردي رمزگشاست، در بستر انديشه‌هاي فردينان دو سوسور و چارلز سندرس پيرس و در حوزه زبان شناسي بازشناسي شد و شكل گرفت. اين رويكرد با معرفي نشانه ها به عنوان كوچكترين واحدها و اجزاي معني، و...
ادامه خواندن