ورود

وارد شدن به حساب کاربری

نام کاربری*
رمز عبور *
من را بخاطر بسپار

ساختن حساب کاربری

پر کردن تمامی گزینه های دارای * اجباری می باشد
نام
نام کاربری*
رمز عبور *
تایید رمز عبور*
ایمیل*
تایید ایمیل*
کد امنیتی*
Reload Captcha

انسان شناسی و فرهنگ

انسان شناسی و فرهنگ
اندازه فونت: +

یهودیانِ ضد صهیونیسم

هارون یشایائی

علت معرفي دير‌هنگام کتاب «يک قرن مبارزه يهود عليه صهيونيسم» اين است که نويسنده‌اش، ياکوب رابکين، چندي پيش مدت کوتاهي به ايران آمد و امکان ملاقات و گفت‌و‌گوي اينجانب با ايشان فراهم شد. او از شرايط و موقعيت‌ يهوديان ايران آگاه بود و به شناخت رابطه آن‌ها با جريان رايج صهيونيستي در جهان علاقه فراوان نشان مي‌داد و مايل بود با بعضي صاحب‌نظران يهودي ايراني آشنا و نظرات آن‌ها را جويا شود.

در گفت‌و‌گوي طولاني بين ما دو نفر آنچه موجب شگفتي ياکوب رابکين شده بود، نوع ارتباط مردم و مقامات جمهوري اسلامي ايران با نهادهاي جامعه کليميان ايران از جمله انجمن‌ها، کنيساها، مدارس يهودي، قصابي‌هاي کاشر با ذبح شرعي، بيمارستان، سراي سالمندان، گورستان در تهران و شهرستان‌ها بود. جمعه شبي براي اجراي فريضه مذهبي شب شنبه به دو کنيساي تهران رفته و متعجب شده بود از اين‌که با وجود کثرت جمعيت يهودي در کنيساها، هيچ پليس يا مامور امنيتي در حوالي کنيساها نديده است. با صراحت مي‌گفت در کانادا يهودي‌ها هنگام ورود به کنيسا به‌وسيله پليس يا سازمان‌هاي امنيتي ديگر نفر به نفر کنترل و بازديد بدني مي‌شوند. چرا در اين‌جا از اين تدابير خبري نيست؟ در جواب گفتم: "همسايه‌هاي اطراف کنيسا مسلمان هستند و اين خود حاشيه امنيتي جمعي است و به پليس احتياجي نيست." در محل کارم، موقع گفت‌وگو وقتي از حرفه من به‌عنوان تهيه‌کننده فيلم‌هاي سينمايي و جوايزي که در اين کار برده‌ام و در ويترين رو‌به‌روي‌مان موجود بود، آگاه شد، با اعتراض از جاي برخاست که چرا شما وضعيت خودتان را براي ديگران منعکس نمي‌کنيد تا در بلندگوهاي غرب اين همه دروغ عليه شما گفته نشود؟ توضيح دادم که ما همه سعي خود را مي‌کنيم، ولي امکانات باندهاي صهيونيستي که با ادامه حضور يهوديان در ايران مخالف هستند، بيشتر از يهوديان ايران است و بعد از پايان گفت‌و‌گو قول شرافتمندانه داد آنچه را در ايران ديده است، در رسانه‌هاي در دسترس منعکس کند و از اعتبار و آبروي جامعه يهودي ايران دفاع نمايد و اقامت بعدي خود را در ايران طولاني کند تا برايش امکان آشنايي با شهرستاني‌هاي يهودي‌نشين نيز به‌وجود آيد.

اما درباره کتاب «يک قرن مبارزه يهود عليه صهيونيسم» گفتني است که از زمان رواج تفکر صهيونيستي تاکنون بسياري از بزرگان و متفکران يهودي و مردم عادي به انديشه‌ها و اقدامات صهيونيست‌ها اعتراض کرده‌‌اند و با توجه به اين‌که صهيونيست‌ها از ابتدا در بستر انديشه‌هاي و اعتقادات ديني يهود و مواعيد الهي خود را معرفي کرده‌اند، کار مخالفين مشکل‌تر ‌شده است، اما ياکوب رابکين در کتاب خود با ارائه دلايل انکارناپذير از زبان سرشناس‌ترين روحانيون يهودي در داخل و خارج از کشور اسرائيل، بطلان اين فرضيه را آشکار مي‌سازد و تفکر صهيونيستي را صرفا يک جريان سياسي و قدرت‌طلبانه معرفي مي‌کند. سال‌ها قبل در اولين کنگره جهاني صهيونيسم که در شهر بال سوئيس در سال 1897 برگزار شد، سرشناس‌ترين روحانيون يهودي مخالفت خود را با اين تفکر در همان کنگره اعلام کردند و آن را ملي‌گرايي نژادپرستانه و خارج از ارزش‌هاي کتاب مقدس يهوديان «تورات» دانستند. موشه منوهين (1978-1893) معروف‌ترين روحاني مخالف صهيونيسم و پدر ويولنيست معروف، يهودي منوهين، گفته است:‌ "چگونه ممکن است يهوديان اهل علم، عاقل، کهنسال، متمدن، مبادي آداب و بااخلاق و مهربان، عقل خود و منطق خود و ارزش‌هاي ديني سه هزار ساله خود را از دست بدهند و آرمان‌هاي مادي و شرک‌آلود ناسيوناليستي سياسي غارتگر صهيونيست‌ها را در سر بپرورانند؟!"

«يوسي کلين هالوي» روزنامه‌نگار سرشناس يهودي و نويسنده کتاب «در آستانه ورود به بهشت عدن» با اشاره به بروز تفکرات ضديهودي و حملات پي در پي در کشورهاي اروپايي مي‌نويسد: «ضديت با يهود و خشونت عليه يهوديان به حملات ايدئولوژي عليه صهيونيسم و اسرائيل گره خورده است.» اگر بخواهيم ليست يهوديان معروف مخالف با تفکر و اقدامات صهيونيست‌ها را يادآور شويم، مطلب به درازا مي‌کشد، ولي از نام‌هايي چون موشه منوهين، يوسي کلين هالوي، اورها علم، اميره هس، نوآم چامسکي، اسيرائيل شاهاک، کن لوچ، ايلان پاپه، آلبرت اينشتين، مارتين بوبر، آلفرد ليلينتال، ماکسيم رودنسون، فليسيا لانگر، يهودا لبيب و بسياري ديگر مي‌توان ياد کرد.

ياکوب رابکين در کتاب خود، مخالفان صهيونيسم يهودي را به چند گروه تقسيم و در جاي‌جاي کتاب نظرات آن‌ها را بازگو کرده است؛ از يک‌سو يهوديان سنتي و شديدا راديکال ديني «حريديم» هستند که آبادي «بيت هميقداش» مسجد مقدس را در اورشليم، موکول به ظهور موعود «ماشيح» Mashiyah مي‌کنند و هر اقدام قبل از ظهور را مخالف وعده توراتي و آن را کفر مي‌دانند. آن‌ها در اعلاميه خود مربوط به روز استقلال کشور اسرائيل گفته‌اند: ‌«فساد و تباهي که صهيونيسم در روح يهوديت دميده‌ است از استثمار، کشتن و دفن کردن تورات بدتر است. اين عمل کيان و هويت يهود را لکه‌دار کرده و صهيونيسم، تعريف ملي‌گرايانه و قومي يهود را جايگزين اعتقاد عمومي اين قوم به مشيت الهي مردم ما در تورات نموده است.»

ياکوب رابکين در اولين فصل کتاب خود اصول فکري صهيونيسم را توضيح مي‌دهد و مي‌گويد صهيونيسم شايد يکي از آخرين بازمانده‌هاي جنبش‌هاي گروهي ملي در قرن بيستم باشد که دگرگوني اجتماعي را وجهه همت خود قرار داده است. هم صهيونيست‌ها و هم مخالف‌هاي آن‌ها بر اين امر اتفاق نظر دارند که پديده صهيونيسم و تولد کشور اسرائيل انقلابي در تاريخ يهود به‌وجود آورده که با رهايي يهوديان اروپا از قيد و بند سنت‌هاي دين‌زدايي secularization در دو قرن نوزدهم و بيستم ميلادي آغاز شده بود. از ميان گرايش‌هاي عديده، گرايشي که به پيروزي نائل شد، چهار هدف را مدنظر قرار داد:

تبديل هويت فراملي که حول محور تورات شکل گرفته بود، به يک هويت ملي شبيه آنچه در اروپا رواج داشت.

ترويج يک زبان ملي جديد که ريشه در کتاب مقدس يهوديان و زبان حاخامي داشته باشد. 

انتقال يهوديان جهان از ميهن اصلي آن‌ها به سرزمين فلسطين.

برقراري کنترل سياسي و اقتصادي بر سرزمين کهن جديد؛ در صورت لزوم با اعمال زور.

اين اصول که در ابتدا با مخالفت گروه دينداران مواجه شده بود، رفته‌رفته مورد موافقت بسياري از آن‌ها و البته نه تمام گروه‌ها قرار گرفت.

از سوي ديگر سکولاريزم هويت يهودي را به‌کلي زير و رو کرد و يهودي بودن را که زماني مفهومي مشخص و قانونمند تلقي مي‌شد، به مفهومي توصيفي و تفسيرپذير مبدل کرد. به اين معني يهوديان سنتي از طريق آنچه انجام مي‌دهند يا آنچه بايد انجام دهند، از ديگران متمايز مي‌شدند، اما يهوديان جديد (صهيونيست‌ها) صرفا به خاطر آنچه هستند، خود را از ديگران ممتازتر مي‌دانستند و اين شکاف هويتي که کمابيش از دو قرن پيش آغاز شد، تاکنون ادامه دارد. ضدصهيونيست‌هاي يهودي ايد‌ئولوژي صهيونيسم و مناسک آن را مخالف مباني و اصول يهوديت مي‌دانند. غيرصهيونيست‌ها به صهيونيسم به‌عنوان يک مفهوم بيگانه مي‌نگرند، اما آن را تحمل مي‌کنند و به کشور اسرائيل به چشم بر‌ساخته سياسي نگاه مي‌کنند. اين دو گروه ملي‌گرايي صهيونيستي و با تاکيد بيشتر، هر‌گونه ارتباط مثبت بين رشد ملي‌گرايي و رستگاري الهي را رد مي‌کنند. رابکين در مورد وضعيت مهاجرين مي‌گويد: «بسياري از يهودياني که از کشورهاي اسلامي به اسرائيل آمده‌اند، نسبت به مفاهيم صهيونيستي و امنيت‌هاي موجود احساس بيگانگي مي‌کنند. رابطه آن‌ها با همسايگان مسلمان عميق‌تر و صميمانه‌تر و مسالمت‌آميز بوده و با انتشار شواهدي دال بر روابط دوستانه بين يهوديان و مسلمانان در کشورهاي خاورميانه از جمله در سرزمين مقدس، صهيونيست‌ها را متهم مي‌کنند که با ايجاد آشوب عليه يهوديان چه از طريق خشونت آشکار در فلسطين و چه از طريق فعاليت‌هاي مخفيانه در کشورهاي عربي، فتنه بر پا مي‌کنند.» اين‌که موازنه قدرت در يهوديان به طور آشکار به نفع صهيونيست‌ها به هم خورده است و در آغاز قرن بيستم صداي ضدصهيونيست‌ها آشکارتر و رساتر بود. يک قرن بعد صهيونيست‌ها بر رسانه‌هاي جامعه يهودي مسلط و برخي از آن‌ها در نقش نظريه‌پرداز رسانه‌هاي عمومي ظاهر شدند و در اين شرايط اعتراضات و اقدامات ضدصهيونيست‌ها فقط با اعتماد به نفس و وفاداري آن‌ها به آرمان‌هايشان مي‌تواند بيان شود، ادامه يابد و تاثير گذارد. معلوم است که هيچ چيز صهيونيست‌ها را بيشتر از حضور و بحث‌هاي يهوديان ضدصهيونيست که چنين شجاعانه ايستاده‌اند، عصباني و ناراحت نمي‌کند.

اين نوشته براي اين آمد که علاقه‌مندان را با کتاب «يک قرن مبارزه يهود عليه صهيونيسم» آشنا کرده باشم. تمام منابع مورد استفاده نزد اينجانب موجود است.  

 

  

  

  دوست و همکار گرامی

چنانکه از فعالیت های داوطلبانه کانون «انسان شناسی و فرهنگ» و مطالب منتشر شده در سایت آن بهره می برید و انتشار آزاد این اطلاعات و استمرار این فعالیت ها را مفید می دانید، لطفا در نظر داشته باشید که در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان نیز وجود دارد. کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند.

 

حامی گرامی اطلاعات مالی کانون انسان‌شناسی و فرهنگ هفته‌ای یکبار در نرم افزار حسابداری درج می‌شود شما میتوانید شرح فعالیت مالی کانون را از طریق لینک زیر دنبال کنید.

 

https://www.hesabfa.com/View/Login

 

 

 

وقتی که مار روی گنج خوابیده، هشیار است
بررسی پیشینه فساد در تاریخ ایران در گفت‌وگو با ناص...

Related Posts