ورود

وارد شدن به حساب کاربری

نام کاربری*
رمز عبور *
من را بخاطر بسپار

ساختن حساب کاربری

پر کردن تمامی گزینه های دارای * اجباری می باشد
نام
نام کاربری*
رمز عبور *
تایید رمز عبور*
ایمیل*
تایید ایمیل*
کد امنیتی*
Reload Captcha

انسان شناسی و فرهنگ

انسان شناسی و فرهنگ

ماجرای حزب فراگیر


در اسفند ماه سال 1354 شاه غره از قدرت بلامنازعي كه به واسطه بالا رفتن قیمت نفت و خيلي عوامل ديگر به دست آورده بود در يك متينگ عمومی در ورزشگاه 12 هزار نفری آریامهر آن سالهاحزبي واحد به نام حزب رستاخيز ملت ايران تاسيس وبا تبختر هرچه تماتر موجودیت آن را اعلان نمود و در همان متینگ   تتمه احزاب خود ساخته را دستور انحلال داد و سپس در همان جمع اظهار داشتند كه هركه با مانيست برماست و چون برماست و مخالف اين همه خوشبختي و سعادت ملت ايران است به زعم ايشان مي تواند از كشور خارج شود.                   به عبارتی همه مردم ایران باید به عضویت این حزب درآیند در غیر این صورت و به ناچار و از سر عطوفت و بخشایش ملوکانه باید  کشور را ترک کنند و بروند جایی که حزب رستاخیزنامی نیست  و مثل ملت ایران خوشبخت نیستند و لیاقت این همه بذل و...
ادامه خواندن

دربارۀ سيدمحمد باقر حجتى


در ميان معانى وحى


سيدمحمد باقر حجتى، نام آشنايى در ميان محققان و مدرسان علوم قرآنى است كه نیم‌قرن از عمر پرمايه خويش را صرف تعليم و تدريس در اين حوزه معنوى كرده است.

ادامه خواندن

روایت دیمج؛ از عهد قجر تا رییس جمهور 28 روزه

 دیمج؛ از عهد قجر تا رییس جمهور 28 روزه را روایت می‌کند؛خاستگاه سیاست و مذهب

ادامه خواندن

تاریخ فرهنگی گورستان تخت فولاد اصفهان: سبقه تاریخی (2)

ادامه خواندن

دربارۀ آربى آوانسيان


يك قطعه براى گفتن


آوانسیان یکی از چهره‌های پیشرو و نوآور تئاتر ایران به شمار می‌رود. وی به‌عنوان یکی از کارگردان‌های صاحب‌نام کارگاه نمایش، از تجربه‌های جدید درزمینهٔ نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی استقبال کرد و می‌توان او را پدیدآورندهٔ راهکارهای تجربی در حوزهٔ کارگردانی ایران دانست...

ادامه خواندن

جست‌و‌جويي اندیشه کاوانه در زندگي و آثار داريوش شايگان



نمود يك گفت‌و‌گوي فرا‌تاريخي



محمدرضا ارشاد

ادامه خواندن
برچسب ها:

حفاظت از کلیمیان ایرانی مقیم بالکان و فرانسه ویشی

ادامه خواندن

تاریخ فرهنگی گورستان تخت فولاد اصفهان (1)

ادامه خواندن

اتنوگرافی موزه ی آبگینه و سفالینه های ایران

 

 

اغلب عابرانی که از پایین یا بالای ضلع شرقی خیابان سی تیر به موزه ی آبگینه می رسند، پیش از رسیدن به در ورودی توجه شان به محفظه های شیشه ای با قابی استیل و براق جلب می شود که درونش چند ظرف شیشه ای یا سفالی قرار گرفته و در پس آن فضای سبزی به چشم می خورد. 

ادامه خواندن

معرفی کتاب تاریخ کوی دانشگاه تهران


دشتی،ع. (1385)، کوی دانشگاه تهران از آغاز تا...(1324-1385)، انتشارات دانشگاه تهران: 1385 کتاب کوی دانشگاه تهران از آغاز تا ... (۱۳۲۴ تا ۱۳۸۵)، نوشته‌ی عسگر دشتی تا حدودی می‌تواند برای آشنایی مقدماتی با تاسیس و تاریخچه‌ی کوی دانشگاه تهران کمک‌کننده باشد. این کتاب با توضیح محدوده‌ی جغرافیایی و تعدادی نقشه از محدوده‌ی امیرآباد آغاز می‌شود و درباره‌ی قریه‌ی امیر آباد توضیح میدهد. به دلیل اینکه کوی دانشگاه پیش از این محل سکونت سربازان متفقین بوده‌است از امکانات و تاسیسات نسبتاً مناسبی برخوردار بوده‌است. در ادامه روند تأسیس مجموعه‌های خوابگاهی دخترانه و متاهلی توضیح داده می‌شود. اطلاعات این کتاب با جزییاتی از روند ساخت و ساز و ساختار اداری مجموعه همراه است و اطلاعات کمیابی است، احتمالا به دلیل اینکه انتشارات دانشگاه تهران آن را منتشر کرده‌است، نویسنده به اطلاعاتی دسترسی داشته‌است که مربوط به مباحث اداری و درونی کوی دانشگاه است.  از سال تأسیس به مرور ساختمان‌هایی به مجموعه اضافه...
ادامه خواندن

کرمانشاه، شهرِ شگرفِ ماه

ادامه خواندن

جامع‌ترین طومارِ نقّالیِ شاهنامه

ادامه خواندن

برده و برده داری در ایران (قسمت پنجم)

 

جایگاه برده و برده داری ، در نظام اجتماعی و اقتصادی ایران باستان (از مادها تا سرنگونی ساسانیان)

ادامه خواندن

معرفی کتاب «مفهوم تاریخ در مشرق‏ زمین»

 

نگرش تاریخی در فرهنگ‏های دیرین خاور نزدیک

زیر نظر رابرت سی دانتن
ترجمة عيسي عبدي

ادامه خواندن

برده و برده داری در ایران (قسمت سوم)


 جایگاه برده و برده داری ، در نظام اجتماعی و اقتصادی ایران باستان (از مادها تا سرنگونی ساسانیان) و از قضا این نحوه زندگی عشیره ای و جماعت قبیله ای و روستایی است که در نهایت به لحاظ ساختاری ، تبدیل به عاملی می گردد در جهت جذب  ، به جای دفع ؛ بنابراین اگر فرض را بر این قرار دهیم که نخستین جنگ و ستیزهای آریایی های (ایرانی!؟) ، به دلیل تصرف اراضیِ بومی ها، جهت زندگی و سکونت بوده ، اما در دوره های پس از اسکان یافتگی ، شاهد جنگهایی هستیم که دلایل دیگری داشته است ؛ به عنوان مثال جنگهایی که در رابطه با تولید اجتماعی و نحوه معیشتی آنها بوده است. در ایام باستان ، «کشاورزی» نیز می توانسته یکی از انگیزه های اقدام به جنگ باشد تا به ضرورتهای نحوه تولید و هستی اجتماعی و معیشتی ، پاسخ داده شود :  کار روی زمین...
ادامه خواندن

تحلیل تاریخی روایت‌ها از کنش اقتصادی در ایران


  علی‌اصغر سعیدی  دانشیار گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران   چکیده مقاله هدف اصلی این مقاله توصیف اهمیت متن‌های شنیداری، روایت‌‌ها و مجموعه‌های تاریخ شفاهی در تحلیل­های تاریخ اقتصادی ایران است که با تکیه بر روایت‌های شفاهی موجود در مباحث اقتصادی نشان می­دهد تا چه اندازه این روایت­‌ها می‌توانند برخی موضوعات مبهم اقتصادی را در تاریخ اقتصادی ایران روشن کنند. روایت‌های صنعتگران، تجار، تکنو کرات‌ها و کارآفرینان نه تنها به بیان مسائل و موضوعات جدیدی برای تحقیق بیشتر پرداخته­اند، بلکه روایت‌های جدید تحلیل موضوعاتی که پرونده­شان بسته شده را باز کرده­‌ا‌ند. به علاوه چون توصیف و تحلیل تاریخ اقتصادی می­‌تواند از شرح تحولات اجتماعی و سیاسی سود ببرد سایر مجموعه‌­ها و روایت‌های شفاهی نیز به غنی کردن این گونه تحلیل‌‌ها کمک کرده‌‌اند. این مقاله از میان موضوعاتی که روایت‌های موجود به تحلیل عمیق آن در تاریخ اقتصادی ایران کمک کرده‌‌اند به روشن شدن نقش و ویژگی­‌های بنگاه­‌های...
ادامه خواندن

آتش در نوتردام ویکتور هوگو!


 راز جاودانگی و محبوبیت کلیسای 850 ساله نوتردام چه بود؟ ویکتور هوگو با هوشمندی و آگاهی، یک موقعیت و بنای تاریخی در حال فراموشی را به عنصری مهم و تأثیرگزار در داستان اش جانمایی می کند. کلیسای نوتردام به جایگاهی همتراز و شاید مهمتر از شخصیت های اصلی در رمان دست می یابد و اسرارخانه ای برای جبهه ی خیر و شر، امانتدار تاریکی و روشنایی و قتلگاه و گورستان زشتی و زیبایی می شود. کلیسای نوتردام در جایی که هیچ نشانی از مذهب، معنویت و سیاست نیست، داخل شده و زمینه ساز توجه جهانیان می شود. کلیسا از مرز دین و سیاست و تاریخ عبور کرده و در سرزمین خیال پردازانه ی داستان نویسی، در زیباترین نقش، جای می گیرد. نوتردام از جهان خود جدا شده و در داستانی شگفت، از نو متولد می شود. نویسنده ی رمان، مانند آفریدگاری، چنان روحی به کالبد خشکیده و مرده ی این...
ادامه خواندن

دربارۀ خط فارسی باستان (2)


    کارل هوفمان خط فارسي باستان موضوع علاقۀ بسياري از محققان بوده است و نظريات گوناگونی دربارۀ آن مطرح شده است اما همچنان اين خطر وجود دارد كه نه تنها اين نظريات قديم به باد فراموشي سپرده شود، بلكه تنها پرسش زبانشناسان مبني بر اينكه اين خط تا چه اندازه منعكس‌كنندۀ دقيق تلفظ زبان فارسي باستان است هم پاك از صحنه محو شود. خط فارسي باستان خط ميخي است و با خط ميخي زبانهاي بابلي-آشوري تنها در داشتن ميخ مشترك است. تنها يك حرف، يعني حرف la كه نه در واژه‌ هاي فارسي باستان بلكه در يك نام بيگانه مي‌آيد، مي‌تواند برگرفته از خط بابلي نو و يا ايلامي باشد . شكل حروف ميخي خط فارسي باستان اصول سبكي خاص خود را دارد. اين حروف تنها از حروفي با شكل زاويه به طرف راست و ميخ‌هاي عمود و افقي با اندازه‌هاي متفاوت ساخته شده اند در اين ميان تنها...
ادامه خواندن

معرفی کتاب: دین ملک‏ طاووس، یزیدی‏ها و جهان معنوی آنها


پیش‏گفتار مردمانی که به نام یزیدی‏ها (به کردی: اِیزدی) شناخته میشوند، در پهنة جغرافیایی وسیعی از شمال عراق و سوریه گرفته تا شرق ترکیه، ارمنستان و گرجستان گسترده شده اند و معمولاً یکـجانشین هستند، گرچه به قبایل کوچ‏رو متعددی هم تقسیم شدهاند. اگربخواهیم دقیقتر بگوییم، یزیدیها امروزه در ناحیة شیخان عراق، شمال غرب موصل، و جبل سنجار (چیَه شنگاله)، غرب موصل؛ در سیروج، بیرجک، کِلِس، آفرین، عامودا، قمیشلی در سوریه؛ در ایروان و نواحی آراگاتسوتن، آرتاشات و تالیندر ارمنستان، در تفلیس گرجستان؛ در سرزمین کراسنودارو برخی نواحی دیگر در روسیه؛ در اروپای غربی، مشخصاً آلمان. تقریباً تمامی جمعیت یزیدی ترکیه که پیش از این در اقامتگاههای کوچک و محدود در مراکز روستایی طور‌عبدین، نصیبین، دیاربکر، موش، ساسون، بتلیس، و کرانة بالادست رود فرات زندگی میکردند، به سوریه یا آلمان و سایر کشورهای اروپای غربی مهاجرت کردند. ظهور جوامع یزیدی در روسیه نتیجة مهاجرت اقتصادی از ارمنستان و گرجستان در دهة...
ادامه خواندن

مفاهیم کلیدی در باستان شناسی (1): عاملیت(Agency)


نوشته: جان راب (John Robb) ترجمه: سمانه کاظم نیا (کارشناس باستان شناس)   پایه همه تئوری های مرتبط با گذشته به طور ضمنی برخی مفاهیم ماهوی انسان است :چرا انسان اینگونه رفتار می کند وارتباط رفتار ما با محیط اجتماعی و فیزیکی ما چگونه است؟. به عنوان مثال در دیدگاه تاریخ فرهنگی(Cultural history) انسان در مرحله اول اقدام به تکثیر سنت های فرهنگی خاص خود می کند،در دیدگاه کارکرد گرا واکنش انسان ها به شرایط محیطی برای به حداکثر رساندن شانس زنده ماندن است .این مفهوم اگرچه معمولا بیان نمی شود، بدیهی است ، مفهومی که در واقع پلی است برای درک گذشته و به ما اجازه می دهد که روابط اجتماعی و تغییر در رابطه با سنت های فرهنگی ، تغییرات زیست محیطی وغیره را تفسیر کنیم . به صورت کلی، تئوری عاملیت در باستان شناسی راهکاری است برای مدلسازی از عامل انسانی ، مدلی که شناخت آثار و...
ادامه خواندن