ورود

وارد شدن به حساب کاربری

نام کاربری*
رمز عبور *
من را بخاطر بسپار

ساختن حساب کاربری

پر کردن تمامی گزینه های دارای * اجباری می باشد
نام
نام کاربری*
رمز عبور *
تایید رمز عبور*
ایمیل*
تایید ایمیل*
کد امنیتی*
Reload Captcha

انسان شناسی و فرهنگ

انسان شناسی و فرهنگ
پشتیبان وبگاه شما هنوز بیوگرافی پیش فرض ندارید

نگاهی به رمان عاشق ژاپنی ایزابل آلنده


نه انگور رسیده گونه هایت نه لحن گیتارت درونت چون خوشه های گندم شیلی در حالی که زور به اراده شان تحمیل می شود از زیبایی آوازهایت دفاع خواهند نمود....از کتاب ابدیت یک بوسه ...پابلو نرودا رمان عاشق ژاپنی...ایزابل آلنده آخرین رمان  از ایزابل آلنده همزمان با نشر انگلیسی آن به زبان فارسی نیز به بازار آمده است که برای اهل کتاب مسرت بخش است ...کتاب که به تعبیر ناشر انگلیسی آن شاهکاری ست بدیع در سبک و سیاق رئالیسم جادویی امریکای لاتین همچون رمان صد سال تنهایی زمان فراموشی همه مارا یاد آوری می کند و ضررو زیانی که از این فراموشی به ما می رسد بی آنکه در پی نجات خویش باشیم ودیگر اینکه  مانند رمان مارکز مضمون این رمان نیز بر عشق و خرافه و جغرافیای زندگی نویسنده استوار است.و بعلاوه  رمانی ست  که در همه اعصار بدرد بشریت می خورد زیرا در پی دگرگونی زندگی ست...
ادامه خواندن

روایتی‏ ازاسطوره ‏های آب ایران زمین: آناهیتا؛ایزدبانوی‏ آب


سودابه فضایلی از میان چهار عنصر، آن‌یک که واقعیت را بازمی‌تاباند و چون آینه آن را  منعکس می‌کند، آب است. اگر هر یک از چهار عنصر را به مرحله‌ای از سلوک درونی وابسته بدانیم، آب معرفت است. معانی نمادین آب را می‌توان در سه مضمون اصلی خلاصه کرد: چشمه‌ی حیات، وسیله‌ی تزکیه و مرکز زندگی دوباره. این سه مضمون در قدیم‌ترین سنت‌ها متلاقی می‌شوند و ترکیبات تخیلی گوناگون و در عین‌حال هماهنگ را شکل می‌دهند.   آب فضیلتی  تزکیه‌کننده دارد، و به همراه آن قدرتی رستگار کننده. غوطه‌خوردن در آب مولّد است و موجب باززایی. آب در آنِ واحد هم مرگ است و هم زندگی.   و آب نماد زندگی دوباره است است. آب حیات، در ظلمات مکشوف می‌شود و دوباره زنده می‌کند. در سوره‌ی کهف آن ماهی که در ملتقای دو دریا پرتاب شده بود، وقتی در آب غوطه می‌خورد دوباره زنده می‌شود. مضمون غوطه خوردن در چشمه‌ی جاودانگی...
ادامه خواندن
برچسب ها:

شهرهای مهم سوئیس/ شهربرن


سعیده بوغیری شهر برن، چهارمین شهر سوئیس و پایتخت کانتون برن است. این شهر از سال 1848 شهر فدرال و مقر دولت فدرال سوئیس است.   برن، شهری آلمانی زبان است و جمعیت حدود 354000 نفری آن، این مجموعه شهری را تشکیل می دهند. البته جمعیت کلانشهر برن به 660000 نفر می رسد. رود آر از دل شهر برن می گذرد و در حدود 30 کیلومتری شمال کوه های آلپ جاریست. این رود به لطف وجود میراث فرهنگی قرون وسطایی شهری خود که در طی قرن ها دوام آورده، در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است. برن عضو سازمان شهرهای میراث فرهنگی جهانی و چند سازمان جهانی دیگر است.   برن در فلات سوئیس واقع در کانتون برن، کمی به سمت مرکز غربی سوئیس و 20 کیلومتری شمال کوه های آلپ برن قرار دارد. چشم انداز پیرامون آن را یخچال های باقیمانده از آخرین دوران یخبندان تشکیل داده...
ادامه خواندن
برچسب ها:

روایت مختصری از نوجوانی(قسمت چهارم)


داوید لوبروتون برگردان آریا نوری امیل[1] یا نوای امیال تازه متولد شده   یکی از نشانه های شکل گیری مفهوم نوجوانی در نیمه ی دوم قرن هجدهم ، انتشار کتاب امیل ( نوشته شده در فاصله ی سال های 1957 تا 1962) بوده است. روسو در این کتاب منحصر به فرد بودن این دوره از زندگانی را که به دنبال کودکی آمده و شخص را برای ورود به دوران بزرگسالی آماده می کند ، مورد تاکید قرار می دهد.   « به این ترتیب برای اینکه بخواهیم بهتر مساله را بیان کنیم باید بگوییم ما دوبار متولد می شویم : یک بار برای وجود داشتن و یک بار برای زیستن . . . یک بار برای اشغالی بخشی از فضای زمین و بار دیگر برای کسب جنسیت ( . . . ) . تا زمان نوجوانی از روی ویژگی های ظاهری نمی شد پسران و دختران را از هم تشخیص...
ادامه خواندن

جامعه ­پذیری زنان و استرس ناشی از خشونت جسمی


لادن رهبری خشونتِ جسمانی یکی از انواعِ بسیارِ خشونت است. این پدیده در ساده  ترین شکل به این صورت تعریف شده است: «هر نوع رفتار خشنی که از روی قصد و نیت منجر به آسیب و صدمه  ی جسمانی شود.» (اعظم، 1385). خشونت به یک جنسیت اختصاص ندارد و زنان و مردان هر دو اعمال کنندگان و قربانیانِ آن هستند. با این وجود به نظر می رسد که میزانِ ارتکابِ مردان به اعمالِ خشونت به مراتب بیش از زنان است و زنان یک گروه از قربانیانِ همیشگیِ خشونتِ مردان هستند. خشونت علیه زنان هر روزه در نقاط مختلف جهان اتفاق می  افتد و سبب درد و ناتوانی و مرگ زنان می شود.   سازمان ملل متحد هر نوع خشونت روانی، جسمی و جنسی را که نسبت به زنان روا داشته شود، چه خاستگاه  های سنتی داشته باشد (مانند ختنه ی دختران و ازدواج   های اجباری زودهنگام) و چه در...
ادامه خواندن

معماری و شهرسازی شیراز در دوره ی پهلوی


  ملیحه درگاهی معماری و شهرسازی شیراز در دوره ی پهلوی (1357-1300 خورشیدی) نوشته ی طاهره (سها) نصر، تهران، روزنه کار، 1383 شیراز به عنوان یک کلانشهر دارای هویتی تاریخی و شناخته شده است و حیطه ی قابل توجهی برای پژوهش و بررسی بویژه در زمینه ی معماری و شهرسازی به شمار می آید. ساختار کنونی شهر شیراز حاصل فرآیندی تاریخی و پویا از استقرار جمعیت بر بستر طبیعی شهر و تأثیرات متقابل آنهاست، یعنی مضمون آن در هر دوره با توجه به ساختار فضایی طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی – فرهنگی شهر تفاوت می کند و این تغییر مضمون سرعتی افزاینده دارد. تا سال 1300 هجری شمسی محدوده شهر شیراز عمدتاً منحصر به حصار قدیمی و بافت تاریخی بود. از این دوران به بعد توسعه شهر در خارج ازحصار قدیمی و عمدتاً به سمت غرب آغاز گردید. در این دوره محدوده کالبدی شهر چیزی نزدیک به 1000 هکتار بود...
ادامه خواندن

نجات خاطره


چامسکی برگردان عاطفه اولیایی   متن که از نظرتان می گذرد، مصاحبه ای است با چامسکی در باره ی  یادآوری  تاریخ جرج مجفید ( م): قیل از جنگ  جهانی،  احساسات ضد بهودی  و طرفداران نازیسم بسیار بیش از آنچه آمریکاییان امروزه بدان اذعان دارند شایع بود.   حکومت نازی به هنری فورد نشان لیاقت عقاب آلمان را داد و ژنرال موتور، آلکوآ و تکزاکو معدودی از سرمایه گذاری های طرفدار آلمان بوده اند.  بعد از جنک، در حالی که  یهودیان برای مهاجرت به ایالات متحده دچار مانع بودند، نازی ها از طریق مکزیک و با ویزا وارد ایالات متحده می شدند و به گسترش برنامه های ناسا کمک زیادی کردند.  آن زمان شما نوجوانی یهودی بودید.  از خاطرات  آن دوران تان بگویید. چامسکی (چ) : در دهه ی ۱۹۳۰ و ۴۰ ضد یهودی گری بیداد می کرد، البته نه مانند آنچه در آلمان نازی می گذشت اما بسیار جدی بود و...
ادامه خواندن

سهراب سپهری، صیاد لحظه ها. گشتی در فضای شعری سپهری


     کلام سپهری بی آذین و آرایش است. اما این عیب کار او نیست. به یک معنا امتیار کار اوست. گریز او از پیچیدگی های لفظی تناسبی مستقیم با معنایی دارد که می خواهد برساند. در شعر امروز ما معنای عمیق بسیار کم یافت می شود. اما پیچیدگی لفظ هست. یا به عبارت بهتر، رسن بازی با کلمات. این پیچیدگی لفظ اگر ناشی از بی سوادی محض و بازی و ادا نباشد، نشانه آنست که چیزی گنگ می خواهد زبان باز کند.   اما گنگان تنها به زبان گنگی سخن می توانند گفت. چیزی در درون شاعر می جوشد. مرموز و سربسته. که برخورد او آشکار نیست. اما با نیروی مبهمش او را در نحوی وامی دارد که حرف بزند- حرف زدن «گنگی خواب دیده» با «جهانی کر». این جوشش گنگ نامهای مختلفی به خود می دهد و گاهی نامش «فرمالیسم» می شود. سپهری نیز در تجربه شاعرانه خود...
ادامه خواندن

الصراع مابین النماذج الثقافیه المختلفه


  قاسم منصور آل کثیر برگردان م. سیاحی‌منش    العنف الجسدی لیس سوی التعدی علی الآخرین ولا اعلی و اشد عنفا و الما. بل کذلک العنف النموذجی هو العنف المعادی ضد معتقدات ونماذج شخص او فئه خاصه و هذا النوع من العنف لم یقل اهمیه وتاثیرا و عمقا من العنف الجسدی. فی العنف النموذجی لقد تستهدف نماذج واصول فئه خاصه وغالبا ما، لم تکن هذه الحرکه علی اساس وعی و معرفه کافیه او ربما هی نتیجه عدم المعرفه او صوره خاطئه. والصمت و تقبل هذا النوع من السلوک والعنف هو بسبب عدم المعرفه حول الفئه الاخری.    لقد انتشر العنف النموذجی عبرالقنوات الفضائیه و وسائل الاعلام و قد استمر هذا الامرفی بلادنا باشکال عده من قبل الثقافه السائده و صمت الجماهیر المتابعه لهذه الثقافه اتجاه هذا العنف و المثال علی ذلک مسلسل کیمیا الذی حاز علی جماهیریه کبری..   نظره حول احداث مسلسل کیمیا   کیمیا و هو اکثرالمسلسلات الذی...
ادامه خواندن

مقالات قدیمی: بودن؛ یا نبودن (1342)


نویسنده: دکتر حمید نطقی / تایپ: نوشین حسینی   ارنست ماخ Ernest Mach فیلسوف و فیزیکدان نامی بیاد می­آورد که در خردسالی پدرش او را به بالای دیوارهای قلعه شهر به گردش می­برد. او از بالای قلعه وقتی که به پرتگاه بیرون شهر می­نگریست و کسانی را می­دید که در پایین راه می­رفتند از تعجب فریاد برمی­آورد که آنان چگونه از بالای حصار بدانجا راه یافته­اند. ماخ اضافه می­کند که وی قادر به دیدن و تشخیص راه باریک و سرآشیبی که به پرتگاه می­رفت نبود ... بدینگونه ما نیز وقتی که از بالای حصار زندگی به مردگان می­اندیشیم و رفیقی را که چندی پیش با ما بود و چون ما می­گفت و می­خندید مرده می­یابیم، مانند ارنست ماخ کوچولو متعجب می­گردیم و از خویشتن می­پرسیم که وی چگونه در پرتگاه مرگ درافتاده. در این شگفتی همه انبازیم و حتی گاهگاهی فریاد نومیدانه­ی جویندگان بزرگ اسرار را نیز می­شنویم که می­گویند:...
ادامه خواندن

دویدن تا فراسوی خط پایان، پرونده اي برای امير نادري


آزما امير پيش از آنکه به دنيا بيايد پدرش را از دست داده است و مادرش او را در ششسالگي تنها ميگذارد. همراه با برادر بزرگترش تحت سرپرستي خالهاش زندگي ميکند. کارهايي مانند تخمهفروشي جلوي در سينما، کنترلچي سالن سينما و آپاراتچي سينما را در آبادان تجربه ميکند. از 12 سالگي با تماشاي فيلمهاي خارجي در سينماي آبادان، به سينما و نمايش علاقه پيدا ميکند و بعد در تئاتر حافظ آبادان نقشهايي کوتاه بچهها را بازي ميکند. سالهاي اول دبيرستان را در دبيرستان رازي آبادان ميگذراند.  با برادرش به تهران ميآيد و در چند عکاسخانه کار ميکند. آشنايياش با عليرضا زريندست پاي او را به سينما باز ميکند. کار در سينما را با عکاسي فيلم «قيصر»، «حسن کچل» و «پنجره» آغاز ميکند و بعد از شش ماه به انگلستان ميرود، سال 1350 کار فيلمسازياش را با نويسندگي و  کارگرداني خداحافظ رفيق شروع ميکند.   مهاجرت به آمريکا توقيف فيلم آب،...
ادامه خواندن

شرحی بر مقاله پایان انسان شناسی (2010) جان کوماروف (بخش سوم؛ بخش پایانی)


مانی کلانی آنچه گذشت: در بخش پیشین، کوماروف سه واکنش پژوهش گران انسان شناسی را به « بحران پایان انسان شناسی » شرح می دهد که نه پاسخی به مسئله مرگ انسان شناسی بلکه به زعم او خود بخشی از مشکل هستند و سپس این سوال را طرح می کند که آیا به جز این سه واکنش اشاره شده در بالا آیا راه دیگری وجود دارد که در پیروی از آن، بتوان از آینده ای ممکن و محتمل برای انسان شناسی صحبت کرد؟ و اما دراین میان پاسخی مقدماتی به این سوال می دهد.  اما در بخش پایانی مقاله او به چهار واقعیت غیرقابل انکار روش شناختی اشاره می کند که پژوهش اتنوگرافیک و انسان شناسانه بدون توصیف آنها، نه می تواند ادعای عینیت داشته باشد و نه ادعای آرمان خواه بودن و حقیقت جویی. دو سویه بنیادین روش شناسانه ای که در زمانه بحران زده  و دروغین کنونی، به هردوی آنها نیاز است، تا انسان شناسی از...
ادامه خواندن

تاریخچۀ علم جغرافیا و جهان نگاری در ایران





PDF icon
بهروز امینی     گر ز جـغرافی پُرسی، به تو بنـماید راسـت عرض و طول و جهت و مردم هر شهر و دیار «ملک­الشّعراء بهار»      «جغرافیا» (Geographia)، واژه­ای یونانی و مرکّب از دو بخش Geo به معنای «زمین» و Graphia به معنای «ترسیم» است. از این­ روی می‌­توان جغرافیا را دانشِ ترسیم، تشریح و توصیف زمین دانست. این کلمه را مارینوس صوری (ف:130م) و بطلمیوس (ف:167م) برای عنوان کتاب­‌های خود در این باب به کار بردند و بعدها نیز همین واژه به صورت­‌های «جائوغرافیا» و «جاوغرافیا» در میان برخی دانشمندان عربی­‌زبان روایی یافت. دانشمندان جهان اسلام مانند خوارزمی ، ابن­حوقل و دیگران، برگردانی لغوی از واژۀ جغرافیا را با نام «صورت­‌الأرض» (سیمای زمین) برگزیدند. اما واژۀ جغرافیا به هیچ­روی معرّف دیرینگیِ علم شناخت زمین و مناطق آن نیست. سده­‌ها پیش از آنکه مارینوس و بطلمیوس اقدام به نگارش مطالبی در این باب نمایند، سنّت شناخت سیمای زمین و وصف...
ادامه خواندن

نگاهی به تاریخچه بدن و بدنمندی


علیرضا امیری   .در سه دهه اخیر که پارادایم بدنمندی در انسانشناسی شکل گرفته بدن در کانون توجه مطالعات بسیاری از محققان قرار گرفته است .البته پیشینه توجه به بدن را می توان  از زمان انسان سنجیها و جمجه سنجیهای افرادی نظیر کنت دوبوفون(1788-1707) ،  بلومن باخ (1840-1752)، کمبر(1798-1722) و دیگرانی که در این زمینه در قرن 18 به مطالعه پرداخته اند ،دنبال کرد . با شروع قرن 19 انشانشناسان  این اندازه گیریها  را متوقف و شروع به شرح و تحلیل مناسکها و انواع گوناگون بدنهای در ارتباط با آنها و وظایف اجتماعی بدن در جوامع نمودند . در فرانسه هرتز(1915-1882) ، موس(1950-1872) و ژنپ(1957-1873) اولین انسانشناسانی بودند که تلاش کردند به  ورای تعریفی ساده از مناسک و فنون بدنی  دست یابند . هرتز در مفاله برتری دست راست توضیح می دهد در حالیکه شباهتی کاملتر از دو دستمان نیست ، به همان اندازه هم ناهمانندی مابین آنها وجود دارد ....
ادامه خواندن

تاریخ تکرار نمی شود


عباس احمدوند مرسوم است در بیشتر مصاحبه های رادیویی، تلویزیونی و البته روزنامه ای با چهره ها و شخصیت های مطرح و موفق این پرسش را هم حتما بپرسند که اگر یک بار دیگر به دنیا می آمدید یا زندگی می کردید، دوباره همین شغل یا رشته و تخصص را انتخاب می کردید؟ تا آنجا که من این نوع مصاحبه ها را دیده، شنیده و یا خوانده ام، بیشتر پاسخ ها هم این بوده که بله ؛ من حتما همین می شدم که الان هستم و همین رشته و حرفه را بر می گزیدم. ظاهر این پرسش و پاسخ ساده است، اما خبر از ذهنیتی در زیر پوست شهر و پس پشت ذهن گوینده می دهد. این ذهنیت را بارها و بارها از راه های گوناگون دیده، شنیده و خوانده ایم، چه از کودکی به ما آموخته اند، تاریخ تکرار می شود؛ حوادث تاریخی از آب به آب شبیه تراست...
ادامه خواندن

موزه ای شدن: از نگاه موزه شناسی گفتمانی (1)


رضا دبیری نژاد چه اثری در زمره اثر موزه‌ای قرار می‌گیرد؟ چه چیزی باعث موزه‌ای شدن یک شیء می‌شود؟ آیا هر اثر تاریخی و یا اثر هنری یک اثر موزه‌ای است؟ چه تمایزی بین دو اثر سبب می‌شود تا یکی موزه‌ای شود و دیگری موزه‌ای نشود؟ و آیا یک اثر در ذات خود موزه‌ای است؟ اگر تاریخی بودن سبب موزه‌ای شدن می‌شود باید همه آثار تاریخی در موزه‌ها جای یابند و حتا از سویی دیگر امروزه همه موزه‌ها معطوف به تاریخی بودن نیست و شاهدیم که بسیاری از آثار معاصر و صنعتی هم در موزه‌ها جای گرفته‌اند(اگرچه همین‌جا می‌توان این بحث را مطرح کرد که خود معاصر هم یک امر تاریخی ست و موزه‌ها از این منظر به معاصر هم جنبه ثبت تاریخی می‌دهند) درواقع همراه با تحول موزه‌ها و مفهوم موزه، معنا و تعریف اثر موزه‌ای و موزه‌ای شدن هم تغییر کرده است و امروز شاهدیم که اثر موزه‌ای...
ادامه خواندن

بزرگداشت فردوسی فیلم مستند "شاهنامه خوانی در ایل قشقایی"


روابط عمومی روز 24 اردیبهشت ماه به مناسبت بزرگداشت فردوسی فیلم مستند "شاهنامه خوانی در ایل قشقایی" به کارگردانی پوریا خلیلی در فرهگسرای اندیشه به نمایش درآمد در این برنامه که از عده ای از محققان و پژوهشگران حوزه مردم شناسی و فرهنگ و هنر نیز دعوت به عمل آمده بود ابتدا ارمیا غنی شاهنامه خوان نوجوان قشقایی قسمت هایی از شاهنامه را به سبک نقالان سنتی اجرا کرد . کارگردان مستند "شاهنامه خوانی در ایل قشقایی" پیش از نمایش فیلم ضمن خیر مقدم به حضار از خانم پروین بهمنی پژوهشگر فرهنگی و هنری ایل قشقایی به خاطر راهنمایی ها و معرفی چند نفر از شاهنامه خوانان قشقایی تشکر و قدر دانی کرد . وی همچنین از حضور تعدادی از فرهیختگان و پژوهشگران از جمله آقایان دکتر اردشیر صالح پور ، دکتر هادی سیف و دکتر سید محسن هاشمی در جلسه سپاسگزاری کرد . این فیلم مستند که مراحل تحقیق...
ادامه خواندن

نقش فرهنگ و محیط بر معماری فضای خانگی


فاطمه رضاییان مطالعه مردم شناختی نقش فرهنگ و محیط بر معماری فضای خانگی/ مطالعه موردی خیابان گلخانه در اصفهان  رابطهانسان با فضای خانگی و مسکن از بدو تولد آغاز می­شود و قسمت عمده ای از زندگی انسان در ارتباط با این فضا سپری می­گردد. بنابر این لازم است تا هماهنگی های لازم بین معماری این فضا و نیازهای انسان چه در حیطه­ی جسمانی و چه در حیطه­ی فرهنگی، اجتماعی و روان­شناسانه مد نظر قرار گیرد و این ممکن نمی گردد مگر با در نظر گرفتن کلیه­ی عوامل فرهنگی و جغرافیایی هر منطقه. محققین با توجه به اهمیت فضای خانگی و تأثیر عمیقی که بر جسم و روان فرد می­گذارد تلاش دارند تا به بررسی تأثیر محیط فرهنگی و جغرافیایی بر خانه­های آپارتمانی در خیابان گلخانه اصفهان به عنوان میدان تحقیق بپردازند. در این راستا به مطالعه­ی نقش فرهنگ در تعیین کاربری فضاها، میزان انعطاف­پذیری خانه­ها بر اساس حرکت­های جمعیتی و...
ادامه خواندن

دگرگونی مفهوم «نظم» در علم جدید و پیامدهای آن در معماری


علی اکبری انقلاب علمی و مکانیکی شدن تصویر عالم آغاز انتقادهای شدیداللحن منتقدان به دوران مدرن، تصویر مکانیکی‌ای است که این دوران از عالم عرضه می‌کند. این تصویر مکانیکی، ریشه در تغییر نگاه به نظم در طبیعت و جهان‌ هستی دارد که در واقع محصول دوران رنسانس و پس از آن، دوران انقلاب علمی بود. در آن زمان تعریف نظم به کلی درگرگون شد و از تعریف سنتی خود فاصله گرفت. جدا شدن مفهوم طبیعت از مفهوم سنتی آن و نشاندن قوانین حاکم بر حرکت یک ماشین به جای آنْ با ظهور کوپرنیک به اوج خود رسید. نظریۀ خورشیدمرکزی کوپرنیک آغاز تخریبِ تصورِ طبیعت به عنوان یک واقعیت زنده بود که عالم را به صرف «مادۀ سامان یافته» تنزل داد. ماهیت روحانی جوهر آسمان‌ها و ستارگان در نظر انسان متجدد به پایان رسید و افزایش قدرت انسان را نتیجه داد (نصر، ۱۳۸۶: ۱۷۶). و از اینجا بود که با افزایش...
ادامه خواندن

أنتَ .. حقّاً .. أنتَ


حسین عباسي     1 .هناک دراسات کثیرة وکثیفة حول أفلام عباس کیارستمي یبلغ عددها – علی حدّ تعبیر أحد الباحثین السینمائیین – عدد الأغصان والأوراق والأشجار والفواکه التي نراها في أفلامه، ولم تأتِ هذه الدراسات العدیدة والمتنوعة اعتباطا، وإنّما حاز کیارستمي – المعروف لدی العرب ﺑ"کیاروستمي" - علی أفئدة مشاهدیه، قبل أن یحظی بالجوائز والمیدالیات الکثیرة في شتی المهرجانات. لم تخلُ هذه الدراسات والحوارات والکتب والآراء مِن مدح الکُتّاب وطعنهم بالنسبة إلی هذا المخرج الإیراني الشهیر – لا سیّما بسبب نفسیة بعض ناقدیه في موطنه إیران – لکنّه لم یُولِ اهتماماً لأي مدحٍ وذمّ، وأری ما جاء في "الریح والأوراق" جواباً لهم أجمع: «أنا لستُ سیّئاً ولستُ جیّداً السّيءُ بعیدٌ عنّي والجیّدُ أیضاً أنا، أنا.» (ص: 272) سار کیارستمي في مسیرته الثقافیة، فلدی انطلاق آخر أنفاسه أیضاً کان یُعَدُّ رَجلاً معطاءً في حلبة السینما، بل أمسی مِن أهم مخرجي العالم؛ مِن أولئک الذین تتلهّف إلی مشاهدة أفلامهم الناقدون، وهواة...
ادامه خواندن